Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I catalans pe indipendence cuintri la prepotence di Madrid

............


La bandiere catalane metude fûr in chescj dîs ae Universitât di Lleida
La bandiere catalane metude fûr in chescj dîs ae Universitât di Lleida

Il prin di Otubar in Catalogne si à votât. 2.260.000 di lôr a àn rivât a cjapâ part a chel referendum che a Madrid a disevin che nol veve di jessi fat e che fintremai cualchidun al à declarât che nol è stât. Lis menacis dal Guvier di Madrid e lis azions legâls – arescj e denunciis variis – metudis in vore de magjistrature spagnole cuintri di aministradôrs locâi (passe 700 sindics) e funzionaris de Comunitât autonome no àn fermât ni la organizazion de votazion e nancje la int che e veve chê di votâ. No je àn fate nancje la Guardia Civil e la Policia Nacional, presintis in forme massive e violente.

Lis fuarcis dal ordin spagnolis a àn rivât a sierâ dome une part dai coleçs eletorâi e tai lôr intervents ur àn dât jù a tancj di lôr. Però dongje di chei che par chel a son stâts «libars di scugnî no votâ», par vie des pachis cjapadis o ben ancje pe pôre di cjapâlis, altris di lôr, macolâts o sinistrâts, no àn molât, a son restâts in code denant dai seçs e ae fin a àn esprimût la lôr volontât te schede eletorâl.

Il numar di chei che a àn rivât a votâ al è stât plui alt di chel dai votants dai 9 di Novembar dal 2014, cuant che une consultazion sù par jù compagne – ancje chê considerade fûr leç, ma fate cence i condizionaments di cheste volte – e veve viodût la partecipazion di 2.236.806 di lôr. In tiermins percentuâi i votants dal prin di Otubar a son stâts il 42,57% di chei che a vevin dirit di fâlu (i citadins spagnûi dai 18 agns insù, residents in Catalogne). Ae domande «Volêso che la Catalogne e sedi un stât indipendent sot forme di republiche?» a àn rispuindût «sì» l’83,9% di lôr e «no» il 7,8%, intant che lis schedis blancjis o nulis a son stadis il 2,9%.

Si stime che cu la sierade «manu militare» dai coleçs eletorâi vie pe buinore di domenie a sedin stadis ritiradis sù par jù altris 700mil schedis za votadis. Par chel si podarès considerâ che a àn votât in dut passe il 50% dai 5.300.000 di lôr che a jerin stâts clamâts a fâlu. Cussì il referendum dal prin di Otubar al è stât fat e a chest pont l’unic a pensâ e a dî che nol è sucedût nuie al è il premier spagnûl Mariano Rajoy.

Dut il mont al à viodût la int de Catalogne in place. Prime dal vôt, par domandâ di esprimisi e par protestâ cuintri dal ategjament dal Guvier di Madrid, des formis preventivis di repression judiziarie e de propagande dai media spagnoliscj. Il prin di Otubar, par votâ e – magari cussì no – ancje par cjapâlis dai pulizais, che no à vût pietât par nissun (844 i ferîts «uficiâi» e dams aes struturis scolastichis là che a jerin lis urnis par centenârs di miârs di euros). Tai dîs seguitîfs cun altris manifestazions massivis, un pôc dapardut.

E dut il mont al à viodût la violence esagjerade des fuarcis dal ordin e la resistence passive, pacifiche e ghandiane dai catalans.

Ancje se in cundizions particolârs, i catalans a àn votât. Chest al è un fat. E al è un fat compagn che la strategjie di Rajoy e je stade falimentâr: Madrid nol à rivât a evitâ il referendum e cu la so ande al à fat cressi il numar di chei che a volevin esprimi il dirit a decidi e, tra chescj, di chei che a jerin e che a son a pro de indipendence.

I lavorents dai puarts di Barcelone e Tarragone, i students des universitâts, i comitâts di cuartîr, lis associazions des fameis dai fruts che a van a scuele, i pompîrs, autentics erois popolârs che a àn difindût la int de violence dai «guardiacivils» plui induialâts, e fintremai ai Mossos de Esquadra, i pulizais «regjonâi» che a àn scugnût gloti l’ordin di Madrid ma àn sierât i seçs eletorâi cence pestadicis… Al è dut un popul in moviment, che al à voie di cambiâ alc.

Salacor ancjemò prime de voie di indipendence, chel che lu clamin «el proces» al à mostrât une volontât di partecipazion civiche e tantis formis di protagonisim, di solidarietât e di colaborazion. Al è chel stes spirt che si veve palesât za timp indaûr sei tes manifestazions a pro dal bon acet dai rifugjâts che tes reazions cuintri dai atentâts dal Isis dai 17 di Avost. Al è alc di impuartant e preseôs che in masse di lôr no àn capît (o magari lu àn capît masse ben…): tancj comentatôrs e osservadôrs, i sorestans europeans e ancje il re Felipe VI, che al à fat un discors in chel istès flap e arogant, cun peraulis che a àn butât benzine sul fûc.

Tal moment che o lin in stampe, no savìn cemût che e larà a finîle. Par sigûr nol sarà nuie compagn di prime. Sperìn ben.

✒ Marco Stolfo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +