Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Aldo dai Ros: il pont de cariere, intun moment di polse de sô ativitât

............


Aldo tal so studi
Aldo tal so studi

«Par fâ dal mâl baste nome un secont, par fâ dal ben la vite di un om» (dal toc A là sù dal CD La vite e la Muart 2011).
Cussì, cu la sinfonie de sô ghitare e la cjantade strissinade Aldo Rossi, in art Aldo dai Ros, nus conte di vitis, di paîs, dal Friûl e de Cjargne.
Cjantautôr di Tumieç, trasferît di piçul di Udin, nus descrîf vizis e virtûts de nestre int. Cognossût in principi cul non Aldo Giorgi, al è stât diretôr artistic di emitents radiofonichis locâls e dal 1986 cun I Salvadis al puartave ligrie tes sagris di paîs. Al è cul 2004 che l’artist al met adun i tocs in lenghe furlane, publicant il so prin album di solist.
«In dutis lis cjançons che o ai scrit al è un tocut di me, piçul o grant che al sedi.»
Di une vite al scrîf cjançons par fruts e al à cjapât varis ricognossiments. Tancj di chescj, come che nus conte lui «A valin plui di tancj regâi. Par fâ un esempli, o ai savût che un dai miei tocs al è stât cjantât ae recite di fin an dai fruts de scuele de infanzie di Mortean. O soi stât une vore content.»
Noaltris lu ricuardìn a partî dal sô prin album di solist: Miôr curte (2006), cjançons in mancul di trê minûts. Tal timp al compon ancje tocs par Manuela di Centa, siglis par Carnia Canta, Telefriuli, il Tocai e manifestazions variis e al publiche cutuardis gnovis cjançons cul Cd Furlan (2007) e il secont volum Curtis, ghitaris e curtìs. Miôr curtis (2008). Il dopli album La vite e la Muart (2011), recensît su la Enciclopedie de musiche taliane, al à dentri invezit vincj tocs. Tancj a son une vore preseâts, come Di un Pari, une cjante che e dure 75 seconts ma che e conte une storie lungje 17 agns, dedicade a Beppino Englaro, Cjalde chê sere in memorie dai 6 di Mai e Grant dedicât ae mari. Chest album al à dentri no dome inedits ma ancje covers e poesiis cjantadis, tant che Preiere di Nadâl e Si podès.
Tal 2013 al jes Miôr fale curte, une racuelte des 28 curtis scritis dal 2006 al 2014, e infin tal Otubar 2014 al prodûs Ta cove de Strie. Dopo chest ultin CD, Aldo al continue a scrivi simpri restant te suaze di tocs tant che Strie e Il Gjaul, cu la sielte duncje di peraulis in marilenghe che «a cjantin di bessolis nome a sintilis» e o spietìn prest un gnûf album.
Dai siei idui nus conte: «O ai bisugne di sintî la musiche dai grancj, mastiâle, glotile e dopo la torni a spudâ fûr ae mê maniere. Cjapâ ispirazion par me al vûl dî sintîmi fradi di un altri artist; di fantat si tratave di Giorgio Ferigo, Dario Zampa, George Brassenes, Paolo Conte e Fabrizio De Andrè. Ultimamentri, Gianmaria Testa, Alessandro Mannarino, Tom Waits e Jack Savoretti. La ironie pes “Curtes” di Giorgio Gaber, Paolo Rossi e Dario Vergassola.»
Aldo dai Ros al è simpri atîf sul Blog, Facebook e Instagram. Soundcloud, iTunes, Amazon e Google music a tegnin dongje dute la sô musiche e sul so canâl youtube www.youtube.com/alduti che al sta par rivâ a 200 mil di lôr che lu seguissin, o podês cjatâ videos autoprodusûts e inzornaments su la vite e la art di chest cjantautôr origjinâl, cjargnel, furlan.
✒ Moira Pezzetta

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +