Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SIMPRI BOGNS. Egle Taverna, Claps dal Lusinç, Feagne 2016

............


«A son claps / come lis peraulis / peadis / a une tiere, / slissadis de aghe / come une cjarece / e di fûc / cuant che il soreli / al bruse. / Claps / che il timp / nol consume / come il spirt / di un sintiment / che al reste / par simpri / come piere / no strussiade / de buere / che e stralûs / tal rai di lune»
Chest il test de prime poesie (ripuartade ancje in cuarte di cuviertine) di cheste racuelte che i da ancje il titul a dut il libri. Un libri elegant e ben curât, editât par cure dal Istitût Achille Tellini di Manzan, inte sô golaine Leteradure.
Egle Taverna e inricjìs cussì doi filons de poesie furlane: chel dal Friûl di soreli jevât e chel de poesie al feminin, che za al cognòs lis vôs ferbintis di Novella Cantarutti, Elsa Buiese, Nadia Paoluzzo, Ida Vallerugo e ancje chê resinte di Lussia di Uanis.
Cheste racuelte si presente in trê sezions, dôs di poesie e une di prosis. Lis primis cuarantecuatri lirichis a son nassudis par furlan e la autore nus da la traduzion taliane (e par dôs ancje une biele traduzion par spagnûl); chês altris dodis a nassin par talian e a son stadis voltadis par furlan. E infin, siet contis in prose inte dople version furlane e taliane.
I argoments a son chei che za si cjatin in dute la produzion poetiche di Egle, vâl a dî la nature, prime di dut, cjalade cun voli naif, scuasi di frut pront a maraveâsi in rimpet dai spetacui che jê e je buine di ufrînus (o segnalarès in particolâr, di chest pont di viste, la poesie Avrîl di p. 81); leât cun chest argoment al è chel de nostalgjie pe infanzie, dal displasê pe pierdite di un mont, chel de civiltât contadine, che nol è plui, cancelât di un progrès che no simpri al à rispietât la culture, la lenghe e nancje cualchi volte la dignitât de persone. Leade al cori des stagjons e je ancje une altre tematiche, chê de liturgjie, vâl a dî des fiestis o solenitâts religjosis che a compagnavin i moments de vite des personis.
Il libri al è insiorât di ben cuatri introduzions: chê di Luîs Gjeromet, president dal circul Tellini, chê dal sindic di Migjee (paîs di divignince de autore, mai dismenteât), chê dal president de Casse rurâl di Caprive, Fare e Lucinins e chê di Odorico Serena, come simpri robuste, documentade e plene di riferiments culturâi sigûrs.
In plui, ancje la Taverna stesse e introdûs la sô vore, mostrant ce che e je, pal so mût di viodi, la poesie.
✒ Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +