Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT FURLANE. I partîts talians e i lôr soldaduts a son dome un pês

............

✽✽ Che si fasi a Sapade/Plodn l’inovâl pal 3 di Avrîl, la date che nus ricuarde la nassite de Patrie dal Friûl, al va no dome sotlineât cun fuarce, ma puartât par esempli di une voie di democrazie tornade dongje. A cheste si à di acompagnâ la convinzion che cheste voie vuê e je leade a strent a la vitorie dal autonomisim.
✽✽ Un tiermin che a sô volte, nol va viodût dome tant che espression juridiche o istituzionâl, tant che premesse pal autoguvier, ma ancje e soredut di concezion dal mont, vision de politiche e duncje, dai rapuarts umans e sociâi che a determinin lis regulis de societât civîl. Normis che si basin sul rispiet mutuâl e des minorancis, sul coret rapuart tra dirits e dovês, sul control dai elets inte trasparence de robe publiche.
✽✽ Il pinsîr autonomist al è la concezion filosofiche che e permet di lâ fûr des secjis di chês ideologjiis che, une volte racuelte in pratiche, a àn puartât ae crisi de societât contemporanie, ae mancjance di prospetivis intun mont slambrât di conflits e contradizions.
✽✽ Chel che al sucêt in Friûl, nol è che il riflès di chê agonie che e viôt i partîts talians no in stât di frontâ i problemis reâi, a volê jessi bogns, o fintremai compliçs de crisi di cumò.
✽✽ Dute la classe politiche taliane e i siei soldaduts regjonâi fedêi, e rapresente chel pês al pît che il popul furlan al à di diliberâsi di corse prime che e lu cjapi sot inte sô ruvine fiscant ce che al reste dai sacrificis fats de nestre int par vignî fûr de miserie e dal sotsvilup.
✽✽ Ae fin dai agns ’60 il Friûl si cjatave cuasi al pâr des zonis deprimudis dal meridion, dopo dal taramot o jerin rivâts a lis posizions di cjâf, vuê o sin vie par tornâ indaûr ai agns ’60.
✽✽ Se no bastassin i rilevadôrs economics, a rivin altris segnâi de cuotidianitât. Doi esemplis par ducj. In Cjargne si torne a manifestâ cuintri lis servitûts militârs e il guvier si “dismentee” di meti il furlan inte convenzion cu la Rai: i doi temis a jerin dentri inte letare famose dal clericât furlan, li che 529 predis a denunziavin il stât di sotsvilup là che si cjatave il Friûl e lis responsabilitâts dal podê politic. Al jere il 1967, in maniere esate cincuante agns indaûr!
✽✽ Se duncje i partîts talians e lis lôr sucursâls locâls, a àn falît, parcè nudrî sperance in cualchi ferment gnûf, parcè crodi intun salt di rabie e braùre popolâr a poie dal autoguvier? Cose e pues sburtâ a vê fiducie intune classe politiche gnove e furlane, sburtade dai stes ideâi che a son stâts di Placereani, Sclâfs, Marcs, Marcuts, Bielute?
✽✽ I precedents no son ciert legris: dispès si è vût miôr fâ di croçule al podê e ai siei partîts, altris voltis e je prevalude la division, intant che i personalisims a trionfavin.
✽✽ Ma vuê o sin obleâts, no vin sielte: o si cjape la strade dal partît autonomist furlan e si va a vinci
o si è  fûr di ogni pussibil futûr.

✽✽ Par nô, vecjos autonomiscj, al sarès dome che il fin di un sium, ma pai nestris zovins un jevâ tragjic. ❚
✒ Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +