Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Chel dai 4 di Dicembar isal stât un vôt autoNOmist?

............

Ancje se si è davuelt dome doi mês indaûr, al somee passât un secul dal referendum che al à mandât a Patràs la riforme costituzionâl che Matteo Renzi al veve sburtade cun fuarce: e la situazion taliane no je par nuie clare, stant che no si capìs ni se ni cuant che si larà a votâ. Gentiloni al puarte indevant lis riformis che al pues aprovâ cul jutori di une maiorance che e sarà ancje clopadice, ma che e somee tignî bot: e intant lis oposizions, di Grillo a Salvini, a ucin lis armis pes elezions. Tancj, massime Renzi, a varessin gust di lâ a elezions prin dal timp: ma la impression e je che a sedin cetancj di plui chei che a volaressin restâ a Rome fin ae fin de legjislature. Cuistion di pagnut?
La situazion si ingredee ancjemò di plui se si pense ae nestre Regjon, dulà che la presidente Serracchiani e la sô coalizion si son inçopedâts intun grum di sconfitis chest an. A àn cuintri la diestre e i grilins, come tal 2013, ma a àn taiât i puints ancje cuntune part de çampe (SEL nol esist plui e une part no je plui in maiorance). Il gradiment de Zonte al è stât misurât dal “Governance Poll” dal Sole 24 Ore, e l’esit al è stât brut: la Serracchiani e je rivade al tierçultin puest te classifiche dai Governadôrs.
E coventarès une gnove componente civiche e autonomiste par rinfuarçâ la coalizion a marche Pd: lu disin in tancj tal centri-çampe, di Mauro Travanut a Lodovico Sonego. A varessin vût dut câs di inacuarzisi prin, stant che il referendum al à definitivementri crevade ogni sperance di aleancis cui autonomiscj. Di fat, no ‘ndi è un in Friûl (ma ancje tes altri Regjons a Statût Speciâl, gjavât il Sud Tirôl) che al vedi votade la riforme Renzi-Boschi. E je stade viodude di fat come un atentât ae specialitât: e la difese de autoNOmie e je passade pe oposizion ferme a chest dissen di riforme de Costituzion.
Il Comitât Sono Speciale Voto NO al à rivendicât cun braùre il risultât, spiegant che inte nestre regjon la int e à capît che la riforme no judave di ciert la autonomie. Anzit, le meteve sot atac: e in prospetive e creave lis cundizions par un nivelament des regjons speciâls a chês ordenariis. No dome. La idee di une unificazion intune Macroregjon cul Venit e sarès stade ancjemò plui facile di atuâ. A pro nol è dome il centriçampe renzian, ma ancje buine part dal centridrete: i nemîs de autonomie a restin in vore, ancje parcè che la trasversalitât di chei che a considerin la specialitât come un residuât dai agns che a forin e je pardabon totâl.
Il pericul nol è duncje scjampât, nancje par ideis: e par difindi la pussibilitât di autoguviernâsi e covente cumò plui di simpri la nassite di une fuarce teritoriâl che e sedi buine di interpretâ lis domandis che a vegnin de nestre int e des nestris impresis. L’apel che al è vignût dai tancj che si son batûts pal No in prime linie, come Giorgio Cavallo, Roberto Visentin e Sergio Cecotti, al è che i zovins aministradôrs che si son fats i vues tai ultins agns a metin dongje lis fuarcis e si batin cuintri di un sisteme che al cjale il Friûl come une «pure espression gjeografiche».
L’apel al è za stât cjapât sù dai sindics dal Pat pe Autonomie e dai membris di altris fuarcis autonomistis come Patrie Furlane, ma ducj chei che si ricognossin intune vision peade al teritori cumò a son clamâts a une gnove sfide. La int furlane si fide simpri mancul des fuarcis politichis talianis, al somearès, e mai come cumò al podarès vierzis il spazi par une fuarce che si movi dome dal Friûl e pal Friûl, che e rivi a fâ soflâ gnovis bugadis di autonomie suntune tiere che a ‘ndi à une vore dibisugne. ❚
✒ Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +