Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Ridi, cjantâ e rock’n roll cui Parafangos

............

Cul finî dal Istât al torne a sdrondenâ lis campagnis furlanis il rock ribel dai Parafangos: i cuatri amîs «Sglavinâts e imberlâts come doi parafangos tonâts».
Intune epoche dulà che i tocs dai discs a sunin ducj compagns, i Parafangos, dal 2002 a cumò, a rapresentin ancjemò la ribelion cuintri chê che e je la tradizion musicâl furlane. Tancj dai lôr tocs a àn fat la storie e i plui preseâts a son: Cence plui colôr e No tu sâs ce che tu mangjis, Eva, Slargje ben, El viaç e par finî Uomo terribile, la uniche cover e l’unic toc cjantât par talian, un funky dai agns ’60 che al fâs simpri movi la int! I lôr concierts a son spetacui che a durin dôs oris, cun proiezions video, senografie, musiche fuartonone e tante ligrie. «No si viodìn propit come “rocker maledets”». O volevin cjantâ par furlan cence sunâ folk, o cence scugnî striçâ il voli ae tradizion. «Cuant che o vin scomençât, tal 2002, ben pôcs grups a vevin cjapade cheste strade prin di nô (Inzirli tal punk, DLH Posse tal hip hop, e pôcs altris). Al inizi e je stade dure fâsi cjapâ seriementri, parcè che un grup che al sunave rock e hard rock par furlan al someave une barzalete. Cumò invezit dut chest nol è plui cussì stramp e un piçul merit al è ancje nestri. O savìn ben che se o vessin metût dentri une armoniche chi, un violin là, magari o saressin stâts plui “vendibii” ator pal Friûl, ma no jere la nestre vene».
Il lôr ultin album, jessût tal Novembar  dal 2015 al è Alc e Ce. Il titul, come che nus contin, «al è vignût fûr adun cu lis cjançons. Di fat “alc e ce” al sunave ben e ancje i tocs a sunavin ben, e il titul al deventave simpri plui apropriât. Dispès si dîs “al è alc e ce” fevelant dal mangjâ, e nô o sin ducj amants de buine taule».
De vitorie dal Premi Friûl, tal 2004, il grup al è cressût ancje dal pont di viste musicâl: «cuant che tu scomencis tu varessis voie di meti dut il mont in ogni cjançon, mil cambis, mil riferiments. Planc a planc però tu tachis a curâ un tic di plui la identitât di ogni cjançon, e tu ti acuarzis che a voltis “di mancul al è di plui”, come che a disin i inglês».
Ducj i tocs dai Parafangos a contin une storie divierse: «Une sere o fasevin provis, e al rive un messaç anonim tal telefonìn di Luca: “Felicemente è nato Mario!” Ce podevial fâ Luca? Al à dit “content lui!”. Di chi o sin lâts indenant a sunâ. Cussì e je nassude la cjançon Content Lui. Slargje ben, al è il nestri prin video (lait a viodilu su Youtube!), al conte di Gigetto, che al jere il gjat di une nestre amie: puarin, al jere vecjo e vuarp e al faseve i bisugns un pôc dulà che al capitave, ancje sore dal liet. Il paron i diseve “mi racomandi, Gigetto, slargje ben eh!”. In te cjançon cheste storie a je deventade la parodie di un ciert gjenar di int». Dispès i tocs dai Parafangos a cjantin dai nemâi come metafore de int.
Il lôr ultin album Alc e Ce al ten dentri 12 tocs, cetant strambalâts, ironics e fuartonons.
«Par comprâ il disc si “scugnarà” vignî ai nestris concierts! No stait a pierdi il nestri bancut dal merchandising: tra maiutis, grumâi e gadgets. Un “Alc e Ce” insome» Par savê di plui sui Parafangos e i lôr concierts, tignît di voli la pagjine Facebook o scrivêt a parafangosofficial@gmail.com. ❚
✒ Moira Pezzetta

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +