Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT FURLANE. Se si studin i Fogolârs

............

Fogolâr

✽✽ La notizie no somee che e vedi sveât particolâr atenzion di stes la sierade des sedis dai Fogolârs furlans di Caracas e Sant Cristobal in Venezuela al varès di impressionâus cun fuarce. Prin parcè che segnâl de grave crisi economiche che e je daûr a colpî il paîs Sud american e di consecuence chei 15mil  conazionâi emigrâts là jù, e in secont lûc stant che, cu la sierade di chescj doi ponts di riferiment, a mancjin dôs colonis di une assistence materiâl e morâl pussibile.
✽✽ In tancj si visaran che intune situazion simile, la crisi argjentine, l’Ente Friuli nel Mondo si è impegnât daurman cuntune schirie di iniziativis a pro des fameis emigradis, rivant a studiâ fintremai percors di studi e lavôr pe lôr tornade. A son stâts fats invistiments economics impuartants, a son stâts creâts canâi di finanziament regjonâl par chescj aiûts. I risultâts di chest impegn no si son mai pardabon cognossûts, a vuê no savìn se chê operazion si è sierade in maniere positive e se duncje si puedi tornâ a ripeti in altris situazions.
✽✽ Anzit propri l’impegn finanziari pe Argjentine al è stât ae fonde di critichis e suspiets, tant di incalmâ une polemiche che e à invistît i cjâfs de associazion e al è stât dispès rimpin par criticâ i criteris stes che si base la assistence ai nestris emigrants.
✽✽ Masse, si dîs, lis siglis. La contemporaneitât dai doi raduns estîfs, chel de Efasce, la organizazion fondade de Curie pordenonese, e di Friûl intal mont al à fat berlâ al scandul e ae straçarie di bêçs publics de bande de Regjon. L’ex president Pittaro, intal so intervent sul Messaggero Veneto, al à sclarît cemût che dispès sot dal acronim di une associazion si plati il vueit di iscrits e di iniziativis.
✽✽ La origjinalitât e il lavôr preziôs dai Fogolârs al è finît sot acuse, cuant che invezit a la stangje a varessin di lâ ducj chei che, partîts a cjâf, a àn volût doprâ i nestris emigrants tant che fontane di rapresentance politiche e di acès ai fonts regjonâi, creant struturis par nuie rapresentadis inte realtât. Une spartizion tipiche de prime republiche.
✽✽ Vuê il zûc si fâs plui sutîl e inte smire e sta la specificitât de organizazion fondade di Ottavio Valerio: l’obietîf, a chest pont justificât de crisi e dal caratar barufant des associazions, e je la creazion di un sôl riferiment regjonâl,  e viodût che al esist ancje un Giuliani nel mondo che al puedi ancje eliminâ chel tiermin “furlan” di cualsisei iniziative.
✽✽ E covente une rispueste ferme: il president di cumò nol pues fâ fente che chest nol sedi daûr a sucedi. Une iniziative concrete pal Venezuela e podarès jessi la ocasion par dimostrâ che la flame dai Fogolârs furlans no le stude nissun.❚
✒ Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +