Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – No Model Friûl, ma une “buine rabie”

............

Cuant che al è un taramot, nô furlans lu sintìn dentri in mût particolâr ancje se al sucêt lontan. Si pues crodi cuant che al sucêt in lûcs che nus ricuardin i puescj li che al si fasè sintî l’Orcolat chenti, massime sui cuei dal Friûl, tant che chel dal centri Italie.
__ Ogni volte che al è un montafin dal gjenar si nomene il model Friûl, e chest al è un element di braùre par i furlans.
__ In particolâr, tal dibatit di chescj dîs, dal model Friûl si fevele massime dai esemplis di Glemone e Vençon tant che paîs «tornâts a costruî tal puest di prime e come prime», ma la ricostruzion – unic câs di taramot in Italie pratichementri sierât – no je stade dute de fate di chescj doi paîs. Il moment iniziâl des tendopolis e de comunitâts al è deventât a un ciert pont il model dal “ognidun par se”, come che al dîs Igor Londero te Cuintristorie dal taramot che o stin publicant a pontadis.
__ Chest al à ancje creât borcs cuntun centri cussì-cussì, cun municipis e glesiis che a van dal casselot di ciment ae rampe di lanci aerospaziâl, e dut un polvar di vilutis ator che a an fiscât chel aspiet di comunitât unide che a jerin i paîs prime.
__ Un risi reâl par chei puescj taramotâts di cumò, li che a jerin tantis “secondis cjasis”: resistarano ducj ae tentazion di fâsi la cjasute bessôi invezit che la complicade ricostruzion par anastilosi? Plui che proponi modei, duncje, simpri perfetibii e che plui che altri a coventin par viodi di fâ simpri miôr, chel che si pues fâ al è judâ la popolazion a cjatâ la lôr soluzion pal lôr teritori.
__ E prin di dut, a chê biade int i coventarà tante fuarce parcè che cuant che si saran studâts i rifletôrs su la lôr tragjedie, par tornâ a jevâsi in pîts a varan di scombati par ogni robe. Mi torne iniment la interviste che La Patrie e à fat a Franceschino Barazzutti, president onorari de associazion Comuns taramotâts e sindics de ricostruzion dal Friûl, cuant che al è sucedût il taramot a L’Aquila, li che fuart di dute la sô esperience al diseve: «Pal moment, e o speri di sbaliâmi, no ai viodût il stes moviment popolâr che al è stât culì. Mi somee dut masse cuiet.». Cumò si sa cemût che e je finide: cun la new town e cul centri de citât che, invezit, al è ancjemò un cantîr.
__ Eco, chest al è il gno auguri pe int taramotade di cumò: no stâ cuiets e vê rabie di pretindi ce che ur spiete, une “buine rabie”. ❚
✒ Dree Venier

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +