Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SIMPRI BOGNS. Diego Franzolini, Gotis ta lidrîs, Udin, 1990

............

“Tra la jarbe maronzine di rivài e agadòris / al è plen di violutis e pestelàcs. / Pomârs e zariesârs in floridure ‘e piturin la / campagne di ovate blancje e rose fra qualchi / pinelàde di vêrt dal formènt ben petenât. / Tal serèn, tendis blancjs sparnizzadis ‘e fâsin / vetrinis di monz e di mâr”.
Cussì e scomence la jentrade, poesie che e vierç cheste racuelte di un centenâr di pagjinis, inricjide di une presentazion di Domeni Zanier e di vot dissens di Mario Snaidero.
Poesie une vore musicâl chê di Franzolini, tant al è vêr che cualchidune des sôs composizions e je stade metude in musiche (e intal libri o cjatin ancje i spartîts): La spassizade e Une vilote di sere di Albino Perosa, Une vite di Donatella Cantarutti La cjantade dal borc Vilalte di Oreste Rosso.
Il libri si divît in dôs sezions.
La prime Aiar di paîs, e je plui lizere, e fâs pensâ un pôc a Pieri Çorut: contemplazion de nature, poesiis di ocasion (gnocis di aur, il milenari di Udin, ostariis preseadis), Nadâl, Carnevâl e v.i. Par chel che al inten la forme, il poete al à une preference pal viers otonari (no simpri perfet, pe veretât), che i da ae pagjine chel savôr di musiche cussì plasevul. E si siere cu la biele imagjin dal contadin che, impen de aghe sante, al tocje la man intal so sudôr.
La seconde part Peraule pelegrine e je plui intimistiche, e sgjave plui a fonts intai sintiments. La note dominante e somee chê de nostalgjie par un Friûl che nol è plui chel di une volte e ancje pai furlans che no son plui (Il rosâr di gno pari, Dome jê). E il libri si siere cuntune altre biele imagjin: une mieze cocule che e fâs fente di sei une nâf e che e va vie sul roiuts, soflade dal cûr content dal poete-frut.
Franzolini, inte sô vite lavorative, al è stât un tecnic di implants industriâi, no dal sigûr un leterât. Epûr al à savût coltivâ cheste passion pe poesie, pe culture, pe storie (intal 2015 al à dât fûr un libri su la vicende dai cosacs in Friûl).
Un biel esempli! ❚
✒ Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +