Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FRIÛL EUROPE. A Bruxelles e a Udin si domande un rilanç de Europe «unide te diversitât»

............

Votazions, inovâi e iniziativis par fâ il pont de situazion e par rilançâ la integrazion europeane, la partecipazion democratiche e i dirits dai citadins. In Europe si cjate une continuitât di fonde tra il mês di Mai a pene passât e chel di Jugn. Cun di fat ai 23 di chest mês tal Ream Unît, là che si à votât ai 5 di Mai pes aministrativis e pai parlaments di Scozie, Gales e Irlande dal Nord, si fasarà il referendum in cont de permanence o mancul di chel Stât dentri de Union europeane e trê dîs plui tart a tornaran a votâ, ma pes elezions politichis, ancje i citadins dal Ream di Spagne.
In particolâr al sarà il moment de veretât pe cussì clamade “brexit”. Dai sondaçs fats un mês prime dal vôt a saltin fûr indicazions a pro de vitorie di chei che no vuelin tirâsi fûr de Ue. Cheste tindince e somee cressi cul svicinâsi de consultazion, ma se e les intune maniere contrarie, in tancj di lôr no àn dubis: in chel istès che la Grande Bretagne si gjavàs de Union, la Scozie e sburtarès daurman pe indipendence e pe “jentrade in Europe”. A son pronostics che a cjatin conferme tal sucès eletorâl dal Partît nazionâl scozês (SNP) di un mês indaûr, cuant che ancje il Partît nazionâl galês (PC) al à jonzût un bon sucès, cemût che si pues lei plui in detai tal articul chi a çampe.
A son stadis calcoladis tant che une sorte di referendum su la Europe e suntune cierte idee di europe ancje lis elezion presidenziâls in austrie, là che te balotazion dai 22 di Mai al à vinçût, cuntun 0,6% di vantaç sul liberâl nazionalist Norbert Hofer, il candidât ecologjist e europeist Alexander Van der Bellen. Une buine gnove pe Austrie e par dut il continent, ma ancje la conferme de esistence di chê polarizazion, tra pôris e sperancis e tra ideis dai prejudizis, che e segne lis societâts europeanis contemporaniis.
Tal stât spagnûl, dopo che des elezions di Dicembar dal 2015 nol è saltât fûr nissun guvier, cussì ai 26 di Jugn si varan di elei lis gnovis Cortes. La situazion e somee ancje chest viaç avonde incierte, cundut de novitât, a çampe, de aleance tra Podemos e Izquierda Unida. Viodarìn ce che al nas, in particolâr tai Paîs Catalans, tal Paîs Basc e in Galizie.
Il 1n di Jugn, par intant, a Bruxelles, i grups dai Verts/Aleance libare europeane (ALE-EFA) e de Çampe unitarie europeane/Çampe nordiche verde (GUE/NGL) dal Parlament european, adun cu la Rêt europeane pe paritât des lenghis (ELEN), a àn inmaneât une cunvigne dal titul Respecting linguistic diversity? Language discrimination in the EU. Cun chê di denunziâ lis discriminazions che a vegnin patidis de bande dai citadins europeans che a fasin part des minorancis e di sburtâ la metude in vore de normative di tutele che za e esist e il disvilup di gnovis azions a pro dal ricognossiment concret dai dirits linguistics a ducj i nivei, si àn dât dongje eurodeputâts, esponents di associazions e organizazions espression des diviersis comunitâts e rapresentants de Comission europeane, dal Consei de Europe, de OSCE e des Nazions Unidis.
Di chescj argoments si à fevelât ancje a Udin, ai 23 di Mai, alì de Universitât, inte suaze de tierce edizion de taule taronde Friûl@Europe. Cun chê di memoreâ il trentesim inovâl de muart di Altiero Spinelli e di ricuardâ la sô persone, la sô ativitât e il so impegn a pro de Europe unide, si à fat cualchi resonament in cont de Europe che e je e di chê che e mancje e che nus covente. La atenzion e je stade pontade propit viers dai dirits des minorancis, de informazion e de promozion de diversitât linguistiche, a tacâ de realtât de regjon Friûl-VJ. ❚
Marco Stolfo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +