Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT FURLANE. Il gjal al cjante trê voltis

............

✽✽ Prime che il gjal al cjantàs, Sant Pieri al à tradît Jesù trê voltis. Ancje il spirt de ricostruzion post taramot al cognòs chel numar par ce che al tocje i plui grancj responsabii di dut chel che nol è stât puartât insom su la strade indicade in chei agns dai furlans.
✽✽ La prime responsabilitât e va assegnade ae Regjon e ae sô classe politiche, che no je stade buine in chescj cuarante agns di rinfuarçâ il leam istituzionâl cu la comunitât. I palaçs dal podê no son plui al servizi dai Comuns, no rapresentin il moment de sintesi legjislative metude in at par favorî il disvilup dal teritori.
✽✽ Anzit, al contrari, in chest periodi a àn, di fat, cancelât cualsisedi forme di colaborazion cui ents locâi. La fin dal decentrament, il sumâsi des competencis, come che a dimostrin lis Uti, al va pâr a pâr cuntune simpri plui grande dipendence des sieltis des segretariis romanis dai partîts e cuntune mancjance totâl di autonomie.
✽✽ La seconde realtât sot acuse e puarte il non di Universitât di Udin, simpri mancul dal Friûl ancje inte denominazion e simpri plui, invezit, lontane des motivazions che le àn fate nassi de volontât popolâr dopo il taramot. E veve di jessi la scune de classe dirigjente e strument specific di cressite de culture furlane, e à sierât i cors plui indicatîfs e di prospetive, deventant la copie di un dai tancj ateneus sparniçâts fûr pe Italie, buine dome par creâ carieris academichis a docents no furlans.
✽✽ E infin ultime, ma dome parcè che e cree plui delusion e sconciert, e ven chê Glesie che tante part e à vût inte opare di resistence e dal disveâsi dai furlans, e di simpri custode preziose de marilenghe. Fûr che raris ocasions, vuê l’ûs dal furlan de bande dal clericât al è sparît, al reste latitant intes celebrazions: ai gnûfs e pôcs sacerdots, dispès che a vegnin di altris paîs e situazions, no si à lassât il valôr pastorâl dal furlan tant che espression profonde dal rapuart tra fede e popul.
✽✽ Ae fin però, nô ducj tant che comunitât furlane o vin di recitâ il “mea culpa” e pintîsi di no vê savût evitâ che dut chest al sucedès.
E se il gjal nol cjante, nol vûl dî che o sin stâts perdonâts. ❚
✒ Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +