Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Sapade-Plodn, gnove frenade

............

Nuie di fâ, par tornâ a viodi Sapade-Plodn furlane al tocje ancjemò spietâ. La politiche romane e à tornât a meti i bastons tes ruedis discjadenant, justementri, la rabie dai sapadins e dai furlans che si stan batint di une vite pe cuistion. Dopo jessi rivâts adore a fâ passâ la leç pal passaç di regjon tes dôs comissions dal Senât (Belanç e Afârs Costituzionâi), sul plui biel, cuant che si doveve calendarizâ la discussion in aule, une part di senatôrs dal Pd, cul benstâ dal Guvier, a àn decidût di tirâ a dilunc il dut, cjapant timp e tirant fûr gnovis scusis.
Tal comun dal cjadovri le àn cjapade mâl, clâr: “l’enesim tradiment” a àn zigât sindic, consei e comitâts che di corse si son cjatâts in Municipi par votâ un ordin dal dì che al domande ai parlamentârs di tornâ a cjapâ subit in man la discussion e votâ la leç che – impensìnsi – si le sta spietânt dal 2008, cuant che i citadins in maniere democratiche a àn sielzût a maiorance di domandâ di tornâ in Friûl.
“Un scufiot vergognôs ae democrazie” lu a definît il sindic di Sapade-Plodn, Manuel Piller Hoffer. “Di gnûf i politics a àn volût lavâsi lis mans par pôre di decidi; al è evident che il passaç di un comun di une regjon “ordenarie” a une “speciâl” i à fat cjapâ un spac al Guvier e al Partît Democratic dal Belumat e dal Venit in gjenerâl. Cussì par noaltris nol reste che il limbo”.
Dal stes tenôr i coments dai comitâts: “il Belumat nus à svendût par un plat di lints; baste viodi la votazion scandalose che al à fat il consei provinciâl di Belum la vilie de decision dal Senât, dineant di fat se stes rispiet a ce che al jere stât decidût agns indaûr. Cumò o domandìn che i politics furlans a detin bataie fin insom par mantignî lis promessis fatis in ducj chescj agns”.
Clâr aromai a ducj che il pas indaûr dal venit, tacant dal President Zaia e rivant fintremai al sotsegretari Bressa, al mire a meti Sapade sul plat de discussion cun Rome pe cuistion de Autonomie regjonâl che al stan cirint di otignî. E cussì si torne a tirâ fûr il discors di un font di riecuilibri che il Friûl al dovarès paiâ a ducj chei comuns di confin, o ben ce che al sucêt cul Trentin e il Sudtirôl. Cence volei capî che il paragon nol rêç par doi motîfs: Sapade al è un câs unic, al è un paîs furlan, che si sint furlan e che al vûl tornâ in Friûl; po dopo, lis risorsis che a àn Trentin e Sudtirôl, sigûr a statût speciâl tant che noaltris, ma no podin però vignî paragonadis a chês che o vin a disposizion te nestre regjon.
La Presidente Serracchiani e je stade clare, almancul a peraulis: “Su Sapade no moli – e à rispuindût al coleghe Zaia – l’iter al è lât tant indenant che no si pues plui tornâ indaûr. E o soi pronte a incuintrâ personalmentri i cjâfs grup di Cjamare e Senât, i Ministris Boschi e Costa, e il sotsegretari Bressa par rivâ adore a otignî il vôt decisîf”.
Nol reste che spietâ Pasche e viodi se ta chel benedet calendari dal Senât, il non di Sapade al tornarà a jessi scrit tal ordin dai lavôrs. Pensait che di cuant che e je tacade la storie, e sarès la dusinte e cjapilu volte… ❚
✒ David Zanirato

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +