Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CUINTRISTORIE DAL TARAMOT. Seconde pontade. “Spontani”, tant che butâ sù malte

............

Si disial Bélice o Belìce? Aromai no lu san plui nancje i sicilians.
I media talians corûts in zone par documentâ il taramot dal ’68 a àn scomençât a clamâlu “Bélice”, e di chê volte ancje i locâi a àn cambiât il non de proprie val, in barbe ae toponomastiche autoctone di “Bilìci”. Al capite ancje di sintî pronunziâ “Frìuli” al Tg1, ma no si pues dineâ che in gjenerâl l’efiet mediatic dal taramot furlan al è stât chel di fâ scuvierzi ai talians che la trincee sgjavade dilunc dal front orientâl e jemplade di casermis (parcè che cussì al jere calcolât chê volte il Friûl: une tiere di nissun, di butâ in bocje ai invasôrs), no jere disabitade. Al jere a stâ invezit un popul particolâr, che al fevelave une lenghe dute sô e che al veve un mût propri di reagjî aes disgraciis, che a fossin une vuere o un taramot.
Ma al è forsit ancje plui impuartant osservâ che no dome i talians a àn scuviert il Friûl, ma che i furlans a àn scuviert se stes.
Intal intervent precedent o ai contât cemût che in chei agns i studiôs si interessassin al câs Friûl par contâ un model particolâr di disvilup che, lontan dal imponi une modernitât fate di proletarizazion, dislidrisament e abandon des campagnis, al smicjave anzit a integrâsi cul tiessût urban e sociâl premoderni. Lis piçulis buteghis artesanis si son evoludis in distrets industriâi e in fabrichis di grandece piçule e medie, e chest al è sucedût – chest element nol va dismenteât – soredut par vie di une compression salariâl che e à fat in maniere che di râr al aument de produtivitât si acompagnàs un aument adeguât dal podê di acuist dai lavoradôrs.
Al è chest un presit no di pôc che a pain i furlans, ma ae fin dai agns ’60 si scomence a viodi calâ la grande emigrazion, e a tachin ancje lis primis tornadis dal forest.
I operaris, ancje se tra mil dificoltâts, sotpaiâts e sorecjariâts di lavôr, a restin intes lôr cjasis contadinis. I oms a deventin “metal agricultôrs”, lant in fabriche dopo vê guviernadis lis bestiis, e a convertissin lis feriis in permès dilunc dai periodis de semine e des racueltis. Lis feminis a dedichin une part dai gjalinârs ai cavalîrs, di vendi ae fabriche, o si dedichin al lavôr a domicili.
Se si esamine la vite dai borcs e dai piçui paîs distruts ai sîs di Mai, si puedin individuâ elements ricorints che a testemonein il costum di gjestî in maniere coletive bens comunitaris, che nol pues no riclamâ ae ment lis antighis viciniis. Dispès la mape di un borc e pues jessi stilizade cun liniis che a van de glesie ae ostarie, de fontane ae latarie, des corts aes placis. De fin dal Votcent, propit lis latariis sociâls a acuisissin un rûl socioeconomic di prin plan. Fin a pôc prime dal taramot, in cuasi ogni cjase e jere almancul une vacje. Ducj a conferivin il lat ae latarie e a fasevin il propri turni a judâ il fedâr. A chestis, dispès a jerin conetudis altris struturis comunitariis tant che i asîi (no statâi o comunâi, ma dal dut autogjestîts!) e i locâi de sagre.
E ven fûr cussì la trame di un tiessût sociâl orizontâl conetîf là che i leams solidaris si fondin e si fuartecin inte cogjestion dai varis spazis e des risorsis coletivis. Al è par chest che cuant che i viei a contin dai minûts dopo il taramot, al salte fûr che al è vignût “spontani” dâsi une man un cun chel altri. “Spontani”. Al è come cuant che tu i domandis a un muredôr “ma cemût fasistu a butâ sù la malte in chel mût?”. Mighe tal sa sclarî. I ven “spontani” fâ cussì, parcè che al è il so braç che – dai e dai – al à memorizât cence savê il moviment. E alore tu capissis che “spontani” nol è sinonim di “naturâl”, ma al descrîf invezit un compuartament cussì interiorizât che no si visisi di vêlu imparât.
E cussì, la autogjestion des tendopolis e la resistence a ogni element che al menaçàs la comunitât a son vignûts “spontanis”. Ma di chest o tratarai plui indenant.
Par cumò mandi,  e un pinsîr a Giulio Regeni, un che nol à vût pôre di cirî. ❚
✒ Igor Londero – Autôr di «Pa sopravivence, no pa l’anarchie» Forme di autogestione nel Friuli terremotato: l’esperienza della tendopoli di Godo (Gemona del Friuli)

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +