Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La ereditât di Aquilee e je la capacitât di integrazion di culturis diferentis

............

«La Europe e à centatis e intrigosis disfidis devant di se, che e à dibisugne di grampâsi a dut ce che i pues coventâ par tornâ a dissegnâ un costrut di convivence. Di Aquilee e de sô storie si pues cjapâ sù a plenis mans».
Il president de Fondazion Aquilee, l’ambassadôr Antonio Zanardi Landi, al met adun cussì i motîfs che a fasin di Aquilee il puest plui naturâl dulà fâ svilupâ iniziativis come chê di puartâ chenti i reperts dal Museu dal Bardo di Tunisi, segnâts dal maçalizi dai teroriscj, o ben chei che a rivaran a Jugn di Teheran, olme di chê culture persiane sflandorose che e jere grande prime che Rome e nassès.
rapuarts che a vegnin di lontan: «Tal museu di Aquilee – al ricuarde Zanardi Landi – e je la statue di chel african che al è muart achì, ma  al pant la sô grande voie di tornâ a cjase, si ben che al ves cjatât un bon acet e un biel stâ».  E cheste je dome une des storiis, par vie che «dut tal museu paleocristian, insiemi ae stesse citât, al è la testemoneance vivente dai africans, dai balcanics e ancjemò di cetantis altris gjernaziis che si son dadis adun chenti».
Duncje, cu la mostre dal Bardo – in trê mês si son moltiplicâts par 9 i solits visitadôrs dal Museu, rivant a passe 14 mil di lôr – Aquilee e à davuelt un rûl in sintonie cu la sô storie e culturalmentri strategjic: meti ae puartade di man de Europe interie la pussibilitât di viodi e di cognossi di dongje la art dal ôr mediterani de Afriche. «Al jere un grant interès su chel mont par vie dai atentâts a Tunisi, e Aquilee e à contribuît a fâ cognossi la culture maraveose di chê tiere».
cumò i tocje al iran che cun Zenâr al è tornât tal mieç dai discors dal mont par vie de fin dal embarc. «Po ben, ancje in chest câs l’interès al è grandonon», al dîs Zanardi Landi che al cor sù e jù di Teheran par meti adun la mostre. Dal sigûr l’ambassadôr al à un repert che i plâs: «Al è un basament cun parsore trê leons in bronç che si corin daûr un cun chel altri. Une opare dal VIII secul prin di Crist, di straordenarie elegance». Une opare cussì «no pues no fâ rifleti sul nivel culturâl dal popul che le à produsude».
in sumis, tal puart di aquilee no rivavin dome marcjanziis, ma lis personis e lis ideis. «La sô grande ereditât e je la capacitât di integrazion di culturis diferentis, che al è il probleme centrâl de Europe di vuê», al considere Zanardi Landi. E al va indevant: «Chest concet no si pues dome dîlu, bisugne fâlu vivi, di mût che la fuarce comunicative e evocative e deventi cent voltis plui fuarte. Lis mostris stadis e chês che a vignaran a van in cheste direzion», al siere. ❚
✒ Antonella Lanfrit

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +