Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La poesie si trasforme in musiche: Amôrs, lis poesiis di Cappello a cjapin vite tes notis di Miani

............

Pierlugi Cappello, Amôrs

Tredis composizions poetichis vistidis di musiche, colôrs, sensazions e emozions. Al è cussì che al nas Amôrs, il progjet artistic ideât e diret dal musicist Renato Miani, su la racuelte di poesiis Amôrs (1999) cu lis lirichis dal prestigjôs artist e poete furlan Pierlugi Cappello.
Il mestri Miani, un dai compositôrs contemporanis plui impuartants, al met dongje un recital musicâl par vôs e piano, cun la colaborazion di doi zovins interpretis furlans di altissim nivel: Elsa Martin ae vôs e Matteo
Andrea al piano.
Cheste composizion e je creade di cjançons su la linie tra “sacri e profan”, ispiradis de musiche lizere e dai lieder todescs, ma ancje dal jazz e di suns ricercjâts te musiche di vuê. Come che al conte il mestri «Amôrs al rapresente une fusion di monts, siôrs di sugjestions e inricjîts de vôs cjalde e tenare di Elsa e dal sontuôs pianoforte di Matteo».
«Te poesie di Cappello o ai cjatât tante musicalitât e soference e fin dal prin moment mi è propit scatât un alc» cussì il mestri Miani nus conte cemût che al à tacât a lavorâ a chest progjet che, tal mieç di tancj altris impegnis, al à realizât in cuatri agns.
Dut al è scomençât tal 2011 cuntun progjet musicâl che chê volte lu puartà a lavorâ su trê poesiis di Cappello, che Miani al à simpri amirât e puartât grant rispiet par lui.
«Cu la musiche o vevi di creâ leams in ordin creatîf, e chest al è stât pussibil metint in sucession tocs che a reagjissin un cun chel altri par contrast o continuitât, lant a creâ leams soteranis, pûr te diversitât».
«A nivel musicâl o soi simpri stât ancorât al gno gjenar musicâl, plui classic e tradizionalist, ma in cheste gnove situazion o scugnivi cirî une forme di espression che e rivàs a fevelâ une lenghe condividude: svicinant il passât al presint, metint dongje altris formis musicâls plui contemporaniis o plui comerciâls e difondudis».  «Dut chest confrontâsi e fondisi di monts nol sarès stât pussibil cence la colaborazion cui doi zovins musiciscj, ducj i doi ecezionâi. Un ringraciament in particolâr al va soredut a Federico Rossi e ae Associazion Culturâl Colonos che mi àn sostignût par realizâ cheste opare».
Domandant al mestri cuâi che a sono stâts i tocs plui dificii di realizâ e cuâi chei che i stan plui a cûr, nus conte che ducj intun mût o in chel altri a àn lassât un segn. «Tu tu mi cjalis soriane, cun voi e Vorès podêti dî, jo, strac pavêr a son stâts i dôi tocs plui dificii di realizâ, sei a nivel formâl che di composizion musicâl par vie dai tescj particolarmentri impegnatîfs.
Il toc che plui di ducj al fâs efiet al è Mondimi me, che par volê florî, che al è ancje il toc plui curt de racuelte.
Al scoltadôr i pues someâ improvisât, parcè che o vin une part cjantade cence acompagnament, dome cun cualchi acuardi svoladi
dal piano.
Daspò, a proposit di tocs stramps, o vin O cerci l’aiar che tu spetenis cu li’ mans dulà che la musiche e zuie a sun di onomatopeis.
Chest toc di fat si rifâs ae liederistiche pal fat che e je presint une part strumentâl: il piano al realize un svolaç di notis par descrivi sensazions.
Il toc che plui di ducj mi plâs al è però l’ultin de racuelte, Come lûs che mi svee prin di buinore, svoladi e essenziâl, seguît di doi tocons luncs e elaborâts, che al à une atmosfere che di lontan e ricuarde lis armoniis dal blues, simpri di fat stemperadis.
Presentade pe prime volte te suaze di “Avostanis 2015”, la opare “Amôrs” e à za fat il zîr di mieç Friûl e e continue il so percors cun tancj progjets e concierts in program.
Il CD realizât de Associazion Culturâl Colonos di Lestize al è disponibil su richieste a Radio Spazio 103 o scrivint a info@colonos.it ❚
✒ Moira Pezzetta

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +