Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Une agne furlane stele de rêt

............

I dipendents regjonâi che a son daûr a vaî parcè che ur àn gjavât l’acès al grup sociâl in rêt «Facebook» no podaran viodile, purtrop: a varan di strassâ vie il timp lavorant. Il gnûf fenomen di «Facebook (tornât a batiâ dai furlans Muselibri) in lenghe furlane» si clame «Tô Agne». Une pagjine intitulade cussì, cu la foto di une vecjute e une frase par furlan ogni dì, in mancul di dôs setemanis e à tirât dongje 8.000 iscrits. A ogni frasute de «Agne», passe 50 di lôr a comentin (pal 99% in marilenghe) e almancul 100 a son i «mi piace» (la funzion di gradiment).
I autôrs a son Nicholas Ceolin di 21 agns, di Tarcint – creadôr de pagjine – e Eva «Veç» Pontelli, 19 agns, di Dartigne. «Navigant su Facebook e viodint lis variis espressions che a ziravin, mi è vignût iniment che al mancjave il furlanon «Tô Agne!!»» al dîs Nicholas, che cumò al è a stâ in Ingletiere. «Al è stât juste un lamp, dal sigûr no si spietavin cussì tancj iscrits e in cussì pôc timp. Magari e à judât ancje la foto di une vecjute cu la muse simpatiche come che si pues cjatânt tantis in ogni paîs furlan. E je saltade fûr daûr di une ricercje par imagjinis par inglês: la foto e jere dongje di une recipe speciâl di une salade di carotis!». Se Nicholas al à curât la part «grafiche», e je Eva chê che si ocupe dai «tescj»: une frasute in dì.
Eva, sorprendude di tant sucès?
O soi restade di clap! No lu varès mai crodût, lu vevi cjapât par un zûc, cussì par ridi un tic! Po o soi braurose de nestre lenghe, e fin di piçule o soi state abituade a fevelâ par furlan: o pues dî che e je la mê prime lenghe. O soi propite contente di viodi, par merit di cheste pagjine, che no soi la uniche a pensâle cussì.
Probabil che dal «lamp» che al fevele Nicholas, i letôrs a àn cjapade la agne propit come un simbul furlan, i vuelin scuasit ben. Sintistu la responsabilitât cumò?
Po sigûr! Aromai mi soi afezionade a ducj chei che si son iscrits e che ogni dì a scrivin un pinsirut ae Agne! Par mieç di «Muselibri», jo e il gno amì o vin scuvierzût che ancje cumò la lenghe furlane e je vive fra nô zovins di vuê, che o condividìn e si ricognossìn in cheste lenghe cuntun mût di fâ mateot.
Stant che tu tu metis la frasute par furlan, ducj a rispuindin in lenghe cence nissun fastidi. Ce pensistu di chest fat?
Ancje se la lenghe taliane e je la pui doprade – soredut par scrivi – a viodi scrit par furlan al è istintîf rispuindi in lenghe cuant che si le cognòs. E par dîle dute, o soi sigure che in ognidun di nô al è un tic di braure pes nestris tradizions e nus plâs evidenziâlu cussì!
Dree Venier

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +