Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

E il Friûl al vose Vai Fradi: al è il moment di Doro Gjat

............
Doro Gjat intun dissen di Dree Venier

Luca Dorotea, in art Doro Gjat dai Carnicats al à maraveât dute la Italie cul so gnûf album di solist Vai Fradi, jessût ae fin di Novembar e publicât di ReddArmy. Il disc, fat di 11 tocs, al à za puartât insom des classifichis musicâls chest zovin cjantautôr furlan, plen di sperancis e di amôr pe musiche.
«Cuant che o ai decidût di tacâ a lavorâ al gno disc, o jeri in tun moment delicât: insodisfat de mê situazion, sedi di un pont di viste lavoratîf che artistic. O vevi bisugne di esprimimi pardabon, di meti dut ce che o vevi dentri intun disc dut gno. Cui Carnicats o vevi fat doi mixtape, un EP e doi album uficiâi, però o sintivi la necessitât di fâ une robe dute mê e alore mi soi cjalât tal spieli e mi soi dit: “Di po, no ise ore di metisi sot e di fâ ce che ti ven pardabon ben? Bon, alore tache! Vai fradi!” . O sarai jo che o soi cjargnel e duncje, sot sot, o soi simpri un tic cjapât mâl, ma i miei comparis a son doi agns che mal disin, che secont lôr o ai fat un disc un grum figo e che “e larà ben, tu viodarâs”».

DORO GJAT AL E’ UN CJANTAUTÔR DIVIERS DAL SOLIT: al cjante de sô tiere, des amiciziis, dai fradis che a partissin pal forest; al conte la sô esperience e al condivît la ligrie, lis pôris e lis sperancis, doprant in mût origjinâl lis rimis e metint insiemi furlan, talian e inglês. «Tal disc o ai cirût di meti ducj i suns e dutis lis atmosferis che mi plasin di plui. Jessint une persone cul umôr avonde balarin, al è normâl che al sedi vignût fûr un tic di dut».
I tancj che a fevelin di lui a rimarchin la strofe Che ti aspettavi i rapper coi tattoo? E invece c’hai i montanari, ma in realtât Luca nus conte che nol varès mai pensât che une rime cussì, “stupidute” e sarès stade notade cussì tant. «Ae fin, par me e je dome une provocazion par distinguimi dal hip-hop talian e marcâ un concet che za al è evident intes cjançons. In plui, la rime plui significative e je par me chê part dal toc Prima di addormentarmi dulà che o dîs: “[…]siamo rose cresciute dentro al cemento/col malcontento a causa del maltempo/spremiamo la poesia dai sassi del Tagliamento”».

TAL ALBUM A SI PUEDIN SINTÎ ANCJE AMÎS che Doro al à clamât dongje par colaborâ cun lui, tant che Dek Ill Ceesa e Dj Deo, Davare, la Carnicats Live Band, i Videodreams e tancj altris. «Cuant che al è jessût l’album, o vin sunât ducj insiemi cu la Carnicats Live Band ae Fiere di Udin, e ducj i miei colaboradôrs a àn sintude la energjie dal public dai Carnicats e si son inamorâts ancje lôr dal progjet. A àn capide la filosofie dal disc e la fuarce dal messaç. In chel moment a son vignûts li di me, un par un, e mi àn ringraciât par vêju tirâts dentri intune robe cussì emozionante. Chest al è stât un dai moments plui biei de mê cariere musicâl».

E TAL TOC Anche Se, Luca al bute fûr dute la sô emozion: «al è il toc plui vecjo dal pont di viste anagrafic e ancje chel plui profont, e o ai metût dut ce che o vevi dentri. Mi è sucedût di scrivilu dut intun colp intun moment di aviliment. Cuant che tu sês a stâ in cjase cui tiei, tu âs un stipendi par mût di dî, la tô vite sentimentâl e sta lant a tombolons parcè che no tu âs la disponibilitât economiche par fâ il pas sucessîf, tu ti cjalis ator e tu viodis che la uniche robe che e funzione te tô  vite e je la musiche e tu pensis: “di gracie che o ai la mê musiche, e je la cause de mê ruvine ma ancje la robe plui biele che o ai fate. E ancje se al va dut in sbrui, no smetarai mai di fâle, no smetarai mai di scrivi, no rinunziarai mai a chei sgrisui che dome jê e rive a dâmi. Puar mai me a no vêle!”».

DOPO I VIDEOS di Vai Fradi e Ferragosto, in curt al rivarà ancje Zenit. Doro Gjat nus conte «o sin lâts insom dal Mataiûr e là sù o vin filmât dut cul dron che nus svolave ator. E sarà une robe che us fasarà vignî i sgrisui, viodarês! ».
Par fâ sintî il vuestri calôr a Doro Gjat e savê di plui sui prossims concierts, seguîtlu sui social:
www.facebook.com/dorogjat e www.facebook.com/carnicats

✒ Moira Pezzetta

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +