Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Fûr des balis i partîts talianots

............


✽✽ Nancje che al fos rivât Obama, ma nancje di gnûf Renzi: e je bastade une ministre par tornâ a viodi a Udin lis trupis antisomosse talianis. La creazion in vie Glemone de zone rosse – chê fasse di sigurece par evitâ incidents che o sintìn dî cuant che si fâs il G7 – par evitâ che il svoletament des bandieris furlanis al conturbàs la viste dai esponents dai Pd, al berle ancjemò svindic, ma in fonts nus fâs plasê. Se une proteste pacifiche e devente la ocasion par inschiriâ lis trupis, al vûl dî che a àn pôre. Forsit no je la pôre, il sintiment just par descrivi ce che a pensin i sorestants atuâi dal moviment autonomist. Si trate pal moment di fastidi, un grues fastidi parcè che al met su la taule lis contradizions reâls de Regjon, al disturbe, fasintju savê e denunziantju, i plans devastants dal renzisim par ce che al tocje democrazie e autonomie.
✽✽ Une robe, di fat, al è sigurâ – cemût che e fâs la Serracchiani – che la specialitât no je in discussion, altri al è dimostrâ cemût che inte pratiche politiche dal guvier si sedi daûr a verificâ propit il contrari. Il mancjât inseriment dal furlan inte riforme de Rai al è dome che l’ultin esempli di cheste pratiche, rindût ancjemò plui grâf dal fat di vê refudadis ancje lis viertiduris pussibilis di esponents de stesse maiorance.
✽✽ La pussibilitât di un referendum su la creazion di dôs realtâts, Friûl e Triest, al scombussule i plans parcè che cuant che a jentrin in cjamp i citadins e no decidin lis segretariis dai partîts, il risultât nol è mai scontât.
✽✽ Il segnâl di ce che al podarès sucedi al devente, par lôr, ancjemò plui pericolôs dopo la bolade clamorose de Union tra i comuns di Daçan e Preusdomini: une burlade pal assessôr Panontin, l’ideadôr di chês Uti che a fasin svuacet dal Friûl. No par câs, pe lôr jentrade in funzion no je previodude nissune consultazion popolâr.
✽✽ Al clope il sisteme Serracchiani par un motîf sempliç: fâ vuê i interès dal Friûl, e ancje de Regjon, al va a pocâ cuintri lis strategjiis dal guvier e dai grups dominants.
✽✽ Nol è un câs che e nassi di cheste constatazion la decision di tancj sindics di dâ vite a chel “Pat pe autonomie” che vuê si presente tant che alternative reâl, che e nas dal bas, ae logjiche devastante de partitocrazie taliane.
✽✽ Nol è un câs che propit des unichis figuris istituzionâls eletis dal popul restadis su la sene, e partissi la clamade a fâ front comun par un gnûf Friûl. No chel che cun bandis e monuments si prepare a celebrâ l’aniversari dal cuarantesim dal taramot, ma chel des tendopolis, dai comitâts, de democrazie direte.
Un Friûl che al lote pai siei dirits, a cjâf alt e che al rît devant di dutis lis zonis rossis di une Italie cjapade dentri tai scandui e te coruzion.
Si movisi, lis iniziativis a son tantis, diviers cualchi volte ancje i protagoniscj, ma inte maiorance dai câs il desideri di unitât, la dibisugne di no ripeti i erôrs dal passât, di abandonâ personalisims inutii e grotescs, a àn la miôr su divisions e contrascj.
Al è dut câs alc di vigjilâ, vâl a dî l’abraç velenôs che ducj i partîts talians a tentaran mo cuntun mo cun chel altri dai moviments in cjamp. Si dopraran lis promessis, si riproponaran lis formazions ideologjichis. A fasaran di dut par dividi i furlans. No stin a colâ ancjemò une volte te vuate, mandìnju infin fûr des balis. ❚
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +