Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Une zornade tal palaç

............

In chescj mês te nestre Regjon al è un grant dibatit su la riforme dai ents aministratîfs: provinciis, comuns, acorpaments ben o mâl acetâts e contestâts dal teritori furlan, colegjos eletorâi, revisions fatis plui a taulin che tignint cont de storie, de gjeografie, e di une identitât culturâl… Ve culì l’impression di pre Antoni lant tal palaç. O sin tal 1984. Isal gambiât alc?
pre Roman

***************
Cun Luzie Sasso e Pieri Fontanin o ài stât ancje jo a compagnâ Fidrì dai Ros la dì ch’al veve di fâ la consegne simboliche des 93.541 firmis a pro de regjon autonome Friûl. Cuatri gjats par un fat straordenari.
Ant sarès tantis di dî su chê zornade: dal mausoleu che ti ven frêt dome a meti pît dentri, des corsiis colôr pantiane, de sdrume di scrivants e impiegâts e segretaris, dal fotograf che ti litrate e no ti consegne il litrat. O dai conseîrs ch’a balinin sù e jù, ca e là tant che furmiutis, ancje se lis furmiis a son nomenadis plui par chel ch’a fasin che no par trop ch’a balinin.
Mi fermarai a cualchi «flash» o lamp di chê storiche zornade.
Turel, ch’al è di Bicinins, par vie ch’al è president de regjon autonome «Friuli-Venezia Giulia» nol à podût scantinâ un et de sô incarighe olimpiche che lu sisteme fûr de storie, soredut de storie de sô int. Al à «cjapât at».
I conseîrs, a mieç dai rispetîfs deans, a vevin di dâsi dongje te sale colôr cîl ducj insieme. A son rivâts cuant che a àn podût e chei che ur à parût. A mancjavin i republicans, i liberâi, i socialdemocratics e, che nus à maraveât no pôc, i democristians. Al jere Cjarpenêt, ma rivât al ultin moment e a non so. Juste in timp par fâ une figure sclagne, ancje s’al à salvât la muse dal partît. Coerent il missin Morelli, restât ae Italie risorzimentâl; cjacaron De Agostini dal MF; un tic sirucât il comunist Pascolat; preparât e franc il DP Cavallo; imberdeât Cjarpenêt, che nol rive, insieme cun Bressani, a capî che i furlans a son minorance etniche. Chei che plui a àn fat dûl e rabie il sloven Stoka e il socialist Saro, furlan di Martignà.
Si scrupulave che Stoka, jessint minoritari, nus varès capîts. Invezit al à laudât che mai i triestins e l’unitât regjonâl, inventant miliarts che lôr nus varessin dât intant dal taramot (e no l’incontrâr, che lôr a àn roseât tai nestris dams) e paventant ce ch’al sucedarès se i triestins, spacantsi la regjon, no podaressin plui vignî a sgliciâsi in Friûl. E nissun nol veve fevelât di stangjis, anzit. Saro si è confessât che l’autonomie furlane domandade dai socialiscj dal ’78 al jere stât un at emotîf, su l’onde de furlanetât spissulade fûr cul sisme. Il gnûf verbo craxian al é: vê dut tun pugn par podê messedà miôr. Duncje nuie divisions, ma eficientisim.
Suntun pont ducj si son cjatâts dacuardi: che dibot 100.000 di lôr a son un fat «non trascurabile». Stranie cheste belance, di int che si bute malade cuant ch’e piert une zumiele di vôts e che no si scompon denant di un popul ch’al dîs di no a pleton a di une regjon bastarde!
A gustâ, che a àn ancje il bufet e convenient ancje, nus à fats restâ scaturîts il socialist Ermano, tumiecin. Al jere di vene juste. «Par nô cjargnei al esist un sôl nemì: il furlan, che nô cui talians si cjatìn benon!». «Se al jentre il furlan tes scuelis (la lenghe, n.d.r.), o tornìn indaûr di tresinte agns. Vuê tes scuelis si à di studiâ francês, inglês e rus. Crodêtmal a mi, ch’o ài mandât pal mont miârs di zovins des mês scuelis e che si àn fat onôr!».
O sin jessûts cun cheste figure mieze dirocade di un politic che si vante di vê mandât pal mont la sô int, impen di vêle fate restâ a scombati e a dâ il miôr di sè te sô tiere. No son ducj cussì, ma ti fore il cûr a sintî putanadis dal gjenar.
Di fûr al pluvisignave e al sbuereave che ti jentrave tai vues. Ma almancul si tirave il flât.
E nus è vignude une gole osteade di tornâ di corse di corse tal nestri Friûl, martar e par malis mans.
Tornant cjase, o ài provât ce ch’al veve provât chel gno frut ch’al veve scrit tun compit: «E così finì questa bella giornata!». Al veve stât tal cimitieri.
La Patrie dal Friûl, Març 1984 ❚
pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +