Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Paîs Catalans: presentât il rapuart sociolinguistic sul 2014

............

An 2015, an di rapuarts sociolinguistics. Dopo di chel sul ûs dal furlan e di chel sul gaelic di Irlande (viôt pagjine 4), ve ca une altri “report” su une lenghe minorizade. Fra dutis, probabil chê che e sta miôr: il guvier catalan al à presentât il rapuart di politiche linguistiche che al piture la situazion de lenghe proprie intal 2014.
ATRAT SIMPRI FUART_ L’element marcât intant de presentazion al è che, cundut dai mudaments demografics che a àn interessât la Catalogne intai ultins agns, il catalan al va dilunc a mantignî il so atrat. Se si calcolin lis personis dai 15 agns insù, il 94,3% de popolazion dal principât al capìs il catalan, l’82,4% al è bon di leilu, l’80,4% al è in stât di fevelâlu e il 60,4% di scrivilu. In tiermins gjenerâi al significhe che in Catalogne a fevelin la lenghe proprie passe 5 milions di personis (il catalan al è però fevelât ancje intal Paîs Valenzian, intes isulis Baleârs, inte fasse orientâl dal Aragon, in Catalogne Nord e inte citât sarde dal Alguer).
LETÔRS IN INCRESSITE_Rispiet al 2013 i letôrs di cuotidians par catalan a son cressût dal 6,8% e a son cumò il 42,1% de popolazion; il consum di musiche par catalan al è dal 13,3%; intant che in ambient universitari, il 76,5% dai students al studie par catalan. Il studi al permet ancje di lâ plui a fonts intes dinamichis di trasmission de lenghe intes “gnovis” fameis catalanis, al ven cussì fûr che il 60,2% dai catalans che a àn dome un gjenitôr natîf de Catalogne al fevele ai fîs par catalan, intant che il 27,5% dai catalans che ducj i doi i gjenitôrs a rivavin di fûr al dopre la lenghe cui fîs.
***Sul numar de Patrie di Otubar un aprofondiment su la Catalogne e su ce che si podarès “imparâ” de lôr situazion, pûr jessint pôc paragonabil a chê furlane.
Internazionalitari\Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +