Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La gaita des Asturiis, un strument antîc che al è tornât a vê une gnove vite

............

La Gaita asturiane e je un strument musicâl a flât simil a une baghe, cuntune bisacje pal tignî l’aiar colegât a une cane melodiche e a une cane par jemplâ la bisacje di aiar e une cane che e fâs di bordon. Il sunadôr di Gaita al è clamât ‘gaitero’.
Secont cierts filolics, la peraule e ven dal gotic ‘gaits’, ‘cjavre’, che cu la piel di chest animâl si fâs la bisacje di aiar dal strument (fuelle).
Par altris studiôs la peraule e ven di un oboe african, clamât ‘al-ghaita’, ‘ghaita’ o ‘gheita’. ‘Cornamusa’ è invezit un tiermin latin. Chest strument al jere za doprât dai antîcs romans, e al è pussibil che a sedin stâts propit lôr a introdusilu te penisule iberiche.
Lis primis notiziis a rimontin ae ete di mieç tant che strument popolâr doprât dai contadins. Intal secul XVI a tachin a jessi i prins gaiteros professioniscj, ma intal XIX secul il strument al veve pierdût lustri, tant che a restarin dome pôcs musicants famôs.
Hevia al à contribuît a fuart ae sô riscuvierte e evoluzion traviers la creazion de Gaita eletroniche.
La Gaita tradizionâl e je fate cun lens diferents: i plui doprâts a son il len di bos o di eban.
E je stade ancje un strument ‘marziâl’: l’ esercit asturian le sunave in bataie. Lu à ricuardât Hevia vie pal conciert di Tumieç cun l’ultim toc: “Chest al à 200 agns: lu sunavin in bataie lis trupis asturianis cuintri di Napoleon. Un element che al met in comun la mê tiere cul Friûl: la dominazion francese. O fasìn simpri cheste musiche par saludâ il nestri public, ma noaltris lu sunìn no pe vuere, ma pe pâs”. ❚ ✒ C.R.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +