Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il president de Assemblee de Comunitât Linguistiche Furlane Navarria: «Cumò i nestris rapresentants a àn di fâ i conts considerant la identitât un fatôr diriment des lôr sieltis»

............

Diego Navarria intun dissen di Giovanni Di Lena

Nol à pierdût timp Diego Navarria, il president de Assemblee de Comunitât Linguistiche Furlane, par fâ capî a ducj che cheste gnove istituzion no à voie di jessi dome alc di decoratîf, ma che e intint anzit doprâ dut il pês de esperience dai aministradôrs che le àn volude. Sindics. Int abituade a scoltâ il teritori, a fâ cuadrâ belançs, a no zirâ il cjâf cuant che il citadin ti cîr par fevelâti: personis che no stan sieradis tai palaçs ma che a vuelin operâ a pro dai lôr paîs e – ducj insiemi – pal nestri Friûl.
Par chest la lôr vôs e à di contâ, e Navarria al à cjapât une vore sul seri il sens di cheste mission che i sindics furlans i àn afidade. All à scomençât a stiçâ discussions une vore animadis sui media locâi soredut su doi temis: la gnove leç eletorâl, l’Italicum, che e fâs a tocs il Friûl gjavant rapresentance ae comunitât furlanofone e po la tutele dal furlan di bande de Rai, ignorade dal dut inte discussion al Senât. Il dibatit su chescj argoments al è lât indevant par dut l’Istât, e no son mancjâts i colps di stilet di bande di rapresentants politics tirâts pe gjachete: ma chest al vûl dî che il president al à tirât fûr argoments che a sburtin l’interès de int. E che duncje la Assemblee e somee coventâ a une funzion precise: chê di jessi une sentinele simpri in vuaite parcè che i dirits dai furlans no finissin disfats intun biel pestefruce.
____
President, ce azions previodêso di puartâ indevant?
La leç istitutive de Assemblee no je masse clare sui limits che al à il nestri orizont: e chest al è positîf, parcè che nus permet di dâ un parê su dut ce che al inten la minorance furlane. Minorance che in regjon però, al val la pene di visâsi, e je maiorance. Su temis di caratar linguistic la Arlef e fâs za il so lavôr, nô o larìn dal sigûr a sburtâ la azion di slargjament de politiche linguistiche intai comuns previodude dal Plan Gjenerâl de Politiche Linguistiche, ma al è clâr che no si fermarìn a chest. O cirarìn di esprimisi su dut ce che al inten la tutele de nestre comunitât, e o vin za scomençât a fâlu. Cualchidun si è sustât, ma pazience…
____
La discussion su Italicum e Rai e à tignût bot par dut l’Istât. Isal plui content pal risultât mediatic o plui avilît par ciertis reazions?
O soi content parcè che la Assemblee e mostre di vê un pês. Se parlamentârs e conseîrs regjonâi a pierdin il lôr timp a dibati chescj temis al è parcè che si son rindûts cont, e e jere ore, che une comunitât furlane e esist. Nol jere un risultât scontât, parcè che fin cumò i nestris rapresentants a àn dispès fat i conts cence considerâ la identitât un fatôr diriment des lôr sieltis. Anzit. Italicum e Rai a son argoments une vore simbolics, parcè che a mostrin cemût che tante part de classe politiche, di çampe o drete che e sedi, no à nissune percezion dal furlan e dai furlans come di alc di decisîf pal so avignî e pe sô rielezion. Cussì il Friûl si pues çoncjâ in doi tai coleçs eletorâi e la lenghe furlane e pues jessi ignorade intal dibatit su la riforme de Rai. Parcè? Parcè che pai parlamentârs furlans a son minorancis di serie A, come chê todescje e chê slovene, cuviertis di acuardis internazionâi, e comunitâts di serie B, come furlans e sarts, che a àn dirit a une tutele che e va ben dome su la cjarte par netâsi la cussience. Eh no, al à di jessi clâr di cumò indevant che i furlans no tolerin discriminazions ni omissions.
____
Sui media atacs o indiference: ma la int ce disie?
In tancj mi àn clamât par sburtânus a lâ indevant cun serietât e determinazion. Ma ancje intai rapresentants politics, a dî la veretât, al è cualchidun che mi à cirût in privât par capî miôr cemût che a stan lis cuistions che o ai solevât e parcè che no si pues acetâ une situazion di cussì fuarte sotanance politiche a rivuart.
____
Par jessi crodibii, trop impuartant isal jessi autonoms de çampe e de diestre talianis?
Al è fondamentâl, no dome parcè che chest orghin al riunìs i sindics di cualsisedi orientament politic, ma ancje par conservâ la stesse filosofie che nus à sburtâts al inizi a costruî il Laboratori di Autonomie in maniere dal dut trasversâl, cu la idee che il ben dal Friûl al passe parsore di ogni ideologjie. Cheste assemblee e à di restâ libare. Se si trasforme intun imprest filoguviernatîf o di oposizion preconcete e à finît di vivi. Al è clâr che plui indevant, cuant che si struturarìn in maniere un fregul plui organizade e “democratiche”, intal dibatit interni a vignaran fûr ategjaments diferents, ma chel al sarà il risultât di une discussion che e à di madressi dal nestri confront. Inte sô nassite invezit al è impuartant che cheste realtât e resti di fûr dai zûcs politics e partitics e che e sepi simpri indreçâsi a prudelâ i interès dai furlans.
____
Cuale saraie la linie di azion de Assemblee?
Sclarî che, come che al dîs il vuestri diretôr, “doprâ la identitât e je la strade buine”. Tes emergjencis di vuê no esist ideologjie che e podedi rapresentâ un pont di riferiment: e la economie di sigûr e covente, ma no baste. I simbui de int, de identitât storiche e culturâl, dal paisaç, dal imagjinari coletîf, chei a àn ancjemò un valôr. Lu dimostrin i fats che a àn fat plui discuti in chestis ultimis setemanis.
____
Cuai?
Mi riferìs in particolâr a dôs cuistions: l’eletrodot Redipulie-Udin Sud e il cambiament da non dal Stadi Friûl in Dacia Arena. A son argoments di puartade diferente: cun dut il rispiet pai tifôs, il prin al à un impat une vore plui fuart sul teritori, sul paisaç, su la economie, su la int. No si po jessi cussì autolesioniscj di no rifleti su trop che il nestri teritori al à bisugne di une difese resonade e integrade, su trop che il disvilup al vedi di jessi sostignibil e su cetantis risorsis dal nestri Friûl che a son za stadis vendudis par un blanc e un neri invezit di deventâ fondis par miorâ la vite des nestris comunitâts. Il risultât visibil al è che l’eletrodot al à un impat pesant sul paisaç e al è un dam che al dure pe cualitât di vite de int e par ogni idee di disvilup turistic des zonis interessadis.
____
Ce pensial de bataie sul Stadi?
Mi somee clâr che e je une spie di cemût che e sta tornant fûr une identitât che la int furlane dispès magari nancje si inacuarç di vê. Però, cuant che tu tocjis determinadis formis simbolichis, alì si discjadene la reazion cence brenis che o vin viodût sul Stadi Friûl. Ancje se la famee Pozzo e je benemerite pai furlans, la int no ur lasse nancje a lôr meti in discussion la peraule Friûl. E chest al è un segnâl sclet di braùre des lidrîs.
____
Cuissà se la stesse robe e sucedarès se cualchidun nus gjavàs la nestre autonomie speciâl?
O pensi spes al 40m inovâl dal taramot che o varìn l’an che al ven. In chê volte il scjas al è stât fuartonon e al à sburtât a colp a une rinassite che e je stade prin di dut civîl e morâl. Vuê o sin daûr a frontâ un altri taramot plui platât e dificil, economic, sociâl, e ancje di valôrs: par chest, par cjalâ cun dignitât ai muarts di in chê volte e a chei che a àn tornât a tirâ sù cjasis e capanons, o vin di recuperâ lis fondis culturâls de nestre identitât, o la specialitât no sarà plui. Ni tal dirit, ni tai fats. ❚
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +