Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ZODIAC FURLAN. Gjambar

............

Nassûts jenfri i 22 di Jugn e i 22 di Lui

Segn di Tiere
, ancje se un pôc bagnade.

Dì dal an sfortunât
: il prin di Mai (no si lavore)

Prime di dut
: te astrologjie taliane, il “cancro” al è un granç, in chê furlane un gjambar.
Parcè po? La plui grande diference jenfri un granç e un gjambar e je che il granç al cjamine lant in bande, il gjambar par ledrôs.
In struc: i furlans nassûts tal segn dal gjambar a son normalmentri plui ledrôs di chei altris. No propite int di clamâ par passâ une serade legre in compagnie.
Cun di plui, la prime carateristiche di ducj i gjambars, furlans e no furlans, e je chê di vê intor come un scus, une corace che ju fâs deventâ plui sierâts e difidents viers il mont.
Duncje, il gjambar furlan al à il scus che a àn ducj i furlans, cun parsore il scus che a àn ducj i gjambars. Par rivâ a cjapâ confidence cuntun gjambar furlan a vuelin doi trê agns (se al è un gjambar particolarmentri espansîf), e ancje dopo che tu sês deventât so amì, no sta a maraveâti se ogni tant di bot no ti fevele plui.
Sot dal scus, il gjambar al è par solit une persone sensibile e plene di pinsîrs, che e resone un grum parsore di cualsisei monade. Il gjambar furlan no, invezit; lui nol à masse pinsîrs: al à une cjase parsore, come ducj i crustacis (e je ancje a prove di taramot!), e cuant che un furlan al à une cjase, o savìn ducj che no i covente altri.
In Friûl a son doi categoriis di gjambars: chei di mâr e chei di flum. Chei di mâr a son un tic mancul sierâts di caratar, ma cun chei di flum al ven fûr un altri probleme di difidence: stant propit dentri tal flum, no san mai cui considerâ “di ca” e cui “di là” da la aghe. Tal dubi, il gjambar di flum al fevele dome cun chei che a stan tal mieç come lui.
Mangjâ: Se us invidin a mangjâ un risot cul pes “tant bon che mai, mangjâ e murî”, lassait pierdi.
Salût: Ancje se o cjaminais par ledrôs, stait atents a dulà che o metês i pîts. Se no, in plui che ledrôs, o cjaminarês ancje çuets.❚
Bete di Spere

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +