Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSIS DI…FACEBOOK. Cu la scuse des vitimis si celebre la vuere: un piçul esempli “social”

............

Come che si podeve proviodi, la date dai 24 di Mai li che si ricuardave la jentrade de Italie te Prime Vuere Mondiâl e à puartât a tantis celebrazions di “orgoi patriotic”, plui che a visâsi dal event tant “l’inutil maçalizi”, tant che lu à definît Pape Benedet XV.
L’efiet che al pues puartâ dute cheste retoriche, e massime la storie contade intune cierte maniere, lu vin viodût in pratiche cuant che, apont pai 24 di Mai, nô invezit o vin metût su la nestre pagjine di Facebook la imagjin de cuviertine dal nestri mensîl cu la frase di pre Toni Beline «Si continue a celebrâ la vuere cu la scuse di celebrâ lis vitimis de vuere».
Al è sucedût che un utent al à tacât a comentâ disint che si celebravin i erois de Vuere Mondiâl, che lui al lave a Redipulie e si meteve a vaî par chei muarts, che a jerin muarts pe bandiere e vie indevant. Dut par furlan. Cuant che cualchi altri utent i à rispuindût cun cualchi dubi rispiet a dute chê retoriche tricolôr che al spandeve, al à scrit il test dal imni talian dut cul maiuscul zontant sot: «chestis a son lis peraulis di un fantat di vincj agns come me, muart scombatint par la Italie cuintri dal nemì!»
Nô i vin rispuindût: «Eco, tu someis propit pront par lâ in vuere: tu âs dimostrât la validitât des peraulis di pre Toni Beline».
La dì dopo il fantat al à scancelade dute la conversazion, che duncje no si cjatile plui. La sperance e je che lu veti fat no par dispiet, ma parcè che i sedi vignût sù cualchi dubi.
Chei dubis che nô come La Patrie dal Friûl no molarìn mai di stiçâ. ❚
Dree Venier
_________________
O vin ricevût e o publichìn vulintîr la poesie di un frut di Cormons a proposit de Grande Vuere, che al è rivât a piturâ benon chel grant maçalizi.
UN SACRIFICI DISMENTEÂT
Soreli, aiar
pâs e libertât.
Cuistade e paiade cul sanc.
Un ton, un lamp
Fum neri che si jeve lontan.
Nissun rumôr, dut al tâs,
dut ator une pâs.
Un sacrifici par un fi e par un pari,
une mari restade di bessole.
E cumò? Dut dismenteât.
Une pas paiade
no va dismenteade.
Liam Manzocco –  3 D – Istitût Comprensîf “G. Pascoli” – Cormons

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +