Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Doprâ la nestre identitât e je la uniche strade buine

............


✽✽ Il Salon dal Parlament tal Cjiscjel di Udin al fâs simpri la sô figure. Ti tocje alc dentri, cuasi a visâti de tante storie de nestre Patrie. Di plui inmò se la int che e je li no je par une conference, ma par meti neri su blanc la nassite di une istituzion furlane. Se, po dopo, i atôrs di cheste presince a son i sindics, la ocasion e je ancjemò plui impuartante e vivarose, viodût che propit i sindics a son la uniche forme restade de democrazie e de volontât popolâr dai eletôrs. La creazion duncje de Assemblee des comunitâts furlanis, jenfri la riforme dai ents locâi volude de Regjon, e je un sucès e no un contentin de Serracchiani o, piês ancjemò, une pidade cuintri il Friûl dopo la sieradure des provinciis, come che cualchidun al sta disint. O crôt che si à di jessi une vore clârs su cheste cuistion: nol è il gnûf stât furlan e nancje une forme di autoguvier. Al sarès di gnognos pensâ che i sorestants e i politics a sedin cussì autolesioniscj di regalânus cheste ipotesi. Darest, se un grup dirigjent centralist al ves cjapât un troi dal gjenar, di sigûr la freadure e sarès daûr dal cjanton. No. E je une rispueste che e ven dal bas, di mediazion se o volês, ma che pe prime volte e à viodût une sielte trasversâl no antifurlane in Consei regjonâl, e il metisi in zûc in prime persone dai aministradôrs locâi. O zontarès ancje une altre robute: e je vere che si partìs de difese e dal ricognossiment de lenghe furlane, ma po dopo ancje chi neri su blanc, si fevele di interès gjenerâl dal teritori furlan ancje tai setôrs de identitât, de economie e dal ambient.
✽✽ Di front ai atacs simpri plui fuarts ae autonomie, ae specialitât, cheste assemblee e je une des dôs gjambis de difese. La seconde e je chê de Regjon, e viodûts i rapuarts di suditance de politiche de zonte rispiet al podê roman, mi somee propit che in vuere si larà cuntune gjambe sole.
✽✽ La riprese duncje de cussience identitarie di bande di tancj zovins aministradôrs e je un biel segnâl che nol va scjafoiât o cirût di comandâ. La esperience dal “Laboratori di autonomie” e je stade une dimostrazion vincente di cheste gnove mentalitât. Il jessi rivâts a madurî un risultât come chel de assemblee dal Cjiscjel e je une prime logjiche conclusion.
✽✽ Ma la robe plui impuartante di chest moment storic pal Friûl e je il concet di fonde che al môf dut: dome midiant di une leture identitarie si puedin frontâ lis emergjencis di vuê.
No esist une ricete economiche, e nancje ideologjiche, par rispuindi aes problematichis dal nestri Friûl. Dome la cussience dal rapuart tra teritori e popul, tra cussience e responsabilitât, il superament dal individualisim e la ricercje dal ben comun a dan la pussibilitât ae nestre int di podê pensâ a un doman diviers di chel che la logjiche dominante e à tal cjâf.
✽✽ No son altris stradis pe nestre zoventût, ma nancje par noaltris. ❚
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +