Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Lauc. Mostre permanente de civiltât contadine e… un comun di discuvierzi

............

Côt, codâr, falcet, refe, ristiel, batadorie, mede… talç, ghitare, pigne, stamp, sele, glove, sampogn, cjace forade, cit, siç, tamar, brume, celâr, cali, cjalderie… nons leâts ae Cjargne di un timp, indulà che lis ativitâts principâls a jerin leadis ae agriculture e ai animâi.
Cul passâ dal timp chestis ativitâts a son caladis e vuê chei che a van “a rezi” o a “fâ fen” o “a fâ formadi” a son simpri di mancul. Al è simpri plui râr, tai paisuts di mont, cjatâ inmò viertis e in funzion lis latariis.
Cirche un an fa, il Comun di Lauc al à volût tornâ a vierzi la latarie turnarie metint adun une mostre permanent dedicade ae filiere dal lat.
“La mostre – e spieghe la assessore ae culture Elisa Gressani – e vûl contâ la storie no dome di un passât ma ancje di un presint inmò vîf sul teritori. A son un grum di aziendis agriculis che a lavorin di bessolis il lat. Ducj i ogjets in mostre a son stâts regalâts di privâts e tancj recuperâts des vecjis latariis che a funzionavin in ogni frazion.”
Dongje ai imprescj significatîfs dal lavôr si cjate descrite, in cinc panei tematics, la procedure leade ae lavorazion dal lat, ae cure dai animâi e ae produzion dal fen, e ancje aes ativitâts des malghis ancjemò presintis sul nestri teritori. Ogni panel al à fotografiis, e al è un video che al conte une serie di testemoneancis cjapadis sù di Stefano Morandini: suns, vôs e rumôrs des malghis, de campagne e de latarie a tornin a rivivi e a fâsi sintî.
La mostre, visitade soredut des scuelis, e je une vore interessante e e jude a svicinâsi a di un mont cuasi dal dut dismenteât e dal sigûr gnûf pes gjenerazions zovinis. La mostre di Lauc e je vierte la sabide des 3 aes 5 dopomisdì e pal mês di Lui e di Avost ancje la domenie, des 10 a misdì, e des 3 aes 5 dopomisdì.
“Il Comun di Lauc – e continue Elisa – al da la pussibilitât a cui che al ven a fânus visite di fâ bielis cjaminadis tal mieç de nature (sedi a pît, che a cjaval e in bici) e ancje tal mieç de storie (la necropoli di Curs cui tombâi ingjavâts tal cret, la gleseute de Madone di Trave dulà che i fruts muarts “a tornavin a vivi par un marilamp juste il timp di jessi batiâts”, e v.i). Di Invier, si pues schiâ: o vin un piçul implant in Val di Lauc. Par di plui, chest an al cole l’aniversari dai 1.000 agns di storie dal Comun di Lauc e dal 20 di Jugn o vin une schirie di events che a laran a rindi plui vive dute la Istât.”
Nol reste che cjatâ la ocasion par inneâsi tal biel mieç de nature di Lauc, distirât tune biele alture jenfri l’Arvenis e la Val Tiliment, a 719 metris dal nivel dal mâr. ❚
Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +