Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A lezion di Friûl cun D’Aronco: la racuelte dai siei editoriâi dai ultims agns

............

«Che a Rome no savedin ce che al è il Friûl, pazience. Ma no lu san nancje ben cetancj furlans. Duncje, ogni tant, covente spiegâural».
Ve ca, “curtis e che si tocjin”: ce che al scrîf Gianfranco D’Aronco vie pal libri Un contado chiamato Friuli, al è il struc e il sens di chest volum.
Il libri al tire dongje i articui publicâts di D’Aronco daspò dal 2008, cuasi ducj su Il Messaggero Veneto, ma nol mancje il nestri mensîl. Chei jessûts prime a jerin za stâts publicâts intal volum Il Friuli a mezzadria.
Cui isal il professôr Gianfranco D’Aronco, che su chestis pagjinis nol varès bisugne di presentazion, nus al dîs pre Toni Beline intune des citazions te cuviertute dal libri: «Al è la anime, une anime cjamade di agns, scanade di bataiis sostignudis in solitarie militance, malapaiade de masse indiference e incomprensions, ma mai domade. Mi riferìs al prof. G. D’Aronco, che no si rassegne, no si rint, nol lasse passâ ocasion par tornâ fûr cu lis sôs propuestis che o scugnìn clamâlis profetichis».
Burît fûr par La Nuova Base, la publicazion e je stade realizade in gracie de colaborazion di Provincie di Udin, Fondazion Crup e Upi (Union des Provinciis dal F-VJ). I argoments tratâts ju spieghe ben propit il president de Provincie di Udin Pieri Fontanini te prefazion: «La istituzion de Universitât dal Friûl e la sô rilevance pal disvilup dal teritori, la difese cence padin de marilenghe, il riclam al Stât patriarcjâl, esempli di autoguvier di avanvuardie, il dualisim Friûl-Triest cu la arude prevalence dal cjâf lûc julian tant che conferme di un decentrament che nol è mai stât fat e che anzit al ven fiscât une volte par dutis cuntune leç di riordin dai ents locâi che al cope lis Provinciis e al fruçone il teritori».
Leint chescj articui no cjatìn dome il pinsîr dal autôr su la atualitât, ma si torne a passâ dute la storie dal Friûl, in gracie des citazions rafinadis, precisis e puntuâls dal professôr: un esercizi che nus coventarès cetant par savê cemût frontâ il futûr. Dome un esempli, in prionte dal libri, il struc gjavât fûr di Udin: mil agns tal cûr dal Friûl di Giancarlo Menis, dulà che si conte di «Udin cjâf lûc mancjât de Regjon autonome». Li che si puedin lei dutis lis miseriis de nestre classe politiche regjonâl, cun chei (furlanons) che a disevin che al jere impussibil separâ il Friûl dal Venit, che a saressin vignudis fûr dome disgraciis, che il Friûl nol podeve stâ di bessôl. No us visial cualchi discors che si sint cumò?
Il libri, purtrop, si siere cuntun intent di D’Aronco che al lasse malapaiâts: «Par cont dal sot scrit, cumò al à chê di molâ la brute abitudin di dî ce che al pense e massime di scrivilu e tornâ a scrivilu sui gjornâi: al à za dit chel pôc che al saveve, e al varès dome di ripetisi». Sperìn che no sedi vere, che la sô vôs nus mancjarès masse.
Ma intant, leiêt chest libri. Par savê. ❚
✒ D.V.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +