Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Aquilee nus clame ae Resurezion

............


✽✽ Ogni volte che si cjatìn te basiliche di Aquilee o vin di visâsi parcè che o sin culì e in ce maniere che e je nassude cheste tradizion. Pre Checo Placerean e Glesie Furlane le vevin viodude juste fintremai di chê Istât dal 1977, decidint di celebrâ ducj insiemi la fieste di Ermacore e Fortunât e di rinovâ ogni an l’impegn a batisi pal popul furlan e pe sô libertât.
✽✽ O vevin reson a tignî dûr cun cheste manifestazion ancje in chei moments dulà che al someave dut pierdût e sparniçât, glotût de prepotence dal pinsîr talianot o pûr masse debil par rispuindi a dutis lis agressions, sociâls, economichis e culturâls, dai sorestants. Di chenti e forescj.
✽✽ Ancjemò plui impuartant al è il cjatâsi chest an cuant che a son tantis lis iniziativis che si dan dongje in non de autonomie e dal Friûl, parcè che cence Aquilee, cence lis lidrîs dai siei valorôs, no si va di nissune bande.
✽✽ Il motîf al è subit clâr: o podìn fâ dutis lis bataiis di chest mont pe autodeterminazion, pe difese de specialitât, se o volês ancje pe indipendence, ma se no metìn i contignûts a chestis formis di istituzions sociâls, si cjatarìn, prime e dopo, a jessi come chei altris, a simiotâ esperiencis di guvier che no àn nuie a ce fâ cu la nestre storie e, soredut, cui nestris siums e ideâi.
La societât furlane e à di vê un riferiment par parâsi des propuestis e dai dams produsûts de globalizazion, dal individualisim, de monede e dal marcjât tant che valôrs unics.
✽✽ Mi ven tal cjâf la nestre tiere: le vin cimentade, si sin inventâts prime la culture intensive de blave, nancje che o fossin la Americhe, e po dopo de soie. Cu la ilusion di fa bêçs, o vin sdrumât i cjamps e fat tuart ae nature.
Jerial chest l’insegnament cristian di Aquilee o pluitost il so contrari?
Il messaç no jerial invezit chel de armonie dal dut, de salvece universâl e duncje di oms e feminis libars di fâ sù il lôr destin?
✽✽ Nol covente jessi crodints par partî di Aquilee e rivâ al dì di vuê, par confrontâsi su ce Friûl che o vin tal cjâf. Simpri pre Checo al pensave che “il Friûl o al sarà cristian o nol sarà”: jo o crôt che no sedi une cuistion di religjon, ma di buine volontât chê sì. E  viodût che il messaç dal Vanzeli al è propit par chei che a dimostrin di vêle, mi somee che si puedi lâ indenant ancje di bande dal mont laic in cheste direzion.
In sumis, e je rivade la ore di ribaltâ la logjiche ancje politiche e di pensâ al popul no tant che un alc di anonim, bon dome par paiâ lis tassis, votâ par chei che a son stâts decidûts de sede dai partîts, e soredut sotan.
✽✽ O fâs un altri esempli: la riforme de sanitât. Vino di lâ daûr a sieltis che a àn la fonde tal sparagn o tal ben de int? E se si à di sparagnâ, vino di taiâ i ospedâi o i stipendis dai dirigjents? Vino di invistî inte ricercje, te universitât, o mantignî une schirie di burocrats regjonâi? Si podarès lâ indenant su ogni sielte dai governants che tra l’altri a son simpri plui espression dome dai lôr interès e dai lôr afârs.
✽✽ Se duncje alc di gnûf  si môf par rapresentâ l’interès dai furlans, al è benvignût. Nus plasarès che nol feveli di Pil e di bancjis, ma di lavôr e di rispiet dal ambient, di justizie e no di racomandazions, di lenghe e culture furlane, di vierzi e no di sierâ scuelis, di gnovis stalis e no di eletrodots, di dignitât e no di assistenzialisim, di svilup e no di straçariis. Di migrants come oms e no numars.
✽✽ Tal timp istès propit di Aquilee, ancjemò une volte, si jeve la clamade al popul furlan par che nol dismentei lis sôs lidrîs e il so puest te storie: une storie di Resurezion. ❚
Dree Valcic
****
A pagjine 10 l’articul su la Messe di Aquilee pal Avôt dal Friûl in ocasion de ricorence dai Sants Ermacure e Fortunât,  nestris Patrons.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +