Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. A novante agns dal “stragjo inutil”

............

Introduzion: 10 agns indaûr pre Antoni Beline al à scrit cheste riflession in ocasion dal aniversari de jentrade in vuere de Italie. Chest an che a colin i 100 agns e dopo che pape Francesc al à fat visite ai cimitieris militârs talian e asburgjic di Redipuie, il toc al è inmò plui di atualitât e us riproponìn chestis sôs peraulis dedicantlis soredut a chei che dopo dut chest timp no si rindin cont che la retoriche no pues jessi la clâf di leture de storie: “Si continue a celebrâ la vuere cu la scuse di celebrâ lis vitimis de vuere…”.
***
A son passâts novant’agns, une eternitât!, di chel 24 di Mai dal 1915 tant celebrât tal inmagjinari coletîf e tant pompât te retoriche nazionalistiche, cuant che la Plâf, “fiume sacro alla Patria”, e à tacât a murmuiâ al passaç dai prins fants che a levin a cuvierzisi plui di pantan e di feridis che di glorie. I ultins, ustinâts paladins di cheste date fatidiche, che no vuelin inmò rindisi che chê zornade e chel fat a son stâts la prime grande tragjedie dal popul talian, a cjataran dutis lis scusis par une enesime, patetiche, periculose celebrazion, esaltazion, mitizazion di un event negatîf.
DEFINIZION IMBRUCJADE_ Ma l’inizi de prime vuere mondiâl, mari di dutis lis vueris e soredut de seconde, inmò plui tragjiche e insensade, chest an al à un motîf di plui par jessi ricuardât. Un motîf storic e ancje religjôs, peât al gnûf pape, Josef Ratzinger, che al à volût riclamâ il non di Benedet XV. Un pape che al à durât pôc, dal Setembar dal 1914 al Zenâr dal 1922 e che al à spindût grande part dal so pontificât a sconzurâ i popui a cessâ dal flagjel che al incenerive e al sassinave la Europe e a medeâ lis feridis di chest maçalizi. Di lui e je restade la definizion plui imbrucjade, e par chel odeade, de vuere che e à parât in sflichignis la Europe, e à fat saltât ducj i imperis, e à jemplât di muarts lis trinceis, di ferîts i ospedâi, di mats i manicomis, di vuarfins e di veduis lis cjasis, di miserie nere lis fameis. Le à clamade, il 1 di Avost dal 1917, e duncje cun cognizion di cause e no su la emozion dal moment, il “stragjo inutil”.
LA VUERE INUTILE_ La inutilitât di chê vuere, e ce vuere!, e jere tant evident che dome un vuarp o un trist o un stupit nol podeve inacuarzisi. Inutil parcè che, impen di disgropâ lis cuistions internazionâls, lis ingredeave. Parcè che e jemplave di velen une Europe za vonde dividude par vie dai stâts nazionalistics. Parcè che e fiscave, in pôc timp e in maniere insensade, dut ce che si veve rivât a cumbinâ e a ingrumâ cun tant di lavôr, di inteligjence e di progrès. Parcè che, come che si à viodût, e preparave lis atrocitâts ancjemò plui spaventosis dal secont conflit. Mai come in chê volte la “Conference di pâs” e à vût un non plui fals e cinic. Tal câs, po, de Italie, e je stade inutil parcè che la Austrie nus varès cedût Trent e Triest cence tantis vitis, tratantsi di no vierzi un altri front. Ma i sorestants talians ancjemò une volte a àn preferît frontâ la disaventure de vuere par che la int no si visàs dai tancj berdeis di cjase nestre. A disevin che al coventave un “batisim” pe gnove nazion e il batisim al è stât, trement. I catolics che, par fedeltât al vanzeli e par coerence religjose, a varessin vût di ribelâsi, no lu àn fat parcè che a spietavin la ocasion par paiâ cul sanc la lôr legjitimazion come fuarce sociâl e i vescui a àn sunade la diane di vuere par no passâ par disfatiscj e finîle di là dai gàtars. Il vescul di Udin, A. A. Rossi, il plui leon e il plui farneticant di ducj, si è tramudât in cunin, scjampant in Italie e lassant i plevans e la int a cjapâlis dai todescs invasôrs e dai talians vincidôrs. Une disfate morâl prime che strategjiche, che nissune retoriche no à rivât e no rivarà a taponâ.
IL VOLI DAL BURLAÇ_ Ma une vuere no je mai inutile, parcè che e je une tragjedie di cuant che e scomence a cuant che e finìs, se mai e finìs. E il colm di cheste pagjine disgraciade si à vût propit chi di nô, tal confin orientâl, là che plui cruentis a son stadis lis bataiis e plui profondis lis feridis. Chei che a àn timp e buine volontät, che a ledin a leisi no i proclamis di vuere, fabricâts pe opinions publiche e fals di insom fin dapît, ma i diaris dai plevans e i libris storics des plevaniis, là che e ven contade dì par dì cheste Viacrucis. Il Friûl, tiere scognossude ai plui e dismenteade des autoritâts centrâls, al è deventât il voli dal burlaç, cun miârs di soldâts e cjars, cjasis e scuelis strafuidis par necessitâts belichis, cun ferîts di ogni sorte, cun spavents fûr di misure. I todescs che a jentravin pes cjasis a puartâ vie ce che si veve rivât a salvâ, i militârs che a comandavin di parons e no vevin nissun rispiet ni dûl de int. Parfin lis cjampanis tiradis jù o butadis jù dai cjampanîi par fânt canons. E po la disfate di Cjaurêt cu la profugance, il tif e la spagnole e vie. Cui plevans che a passavin des invocazions “a peste, fame et bello, libera nos, Domine”, ai Tedeums par une vitorie inventade.
Ce che la int no sa, parcè che nissun nol à mai olsât a contâi, al è il cjapitul umiliant e scandalôs des decimazions, ordenadis di graduâts cence competence ni cussience cuintri soldâts cence nissune pussibilitât di difindisi. Tra lis tantis, masse vitimis, dal prin flagjel dal secul, a van contadis lis schiriis di soldâts mandâts a murî plens di pôre e di alcul, cui capelans militârs che ur davin la assoluzion gjenerâl a chês pioris di macel. E chei fusilâts fûr des glesiis o tai mûrs dai cimitieris, cul disonôr di une patrie che e disonorave la lôr frescje zoventût.
TIMP PASSÂT DIBANT_ Il timp al è passât, anzit svolât. Ma nancje a distance di scuasit un secul no si rive a resonâ, a jessi obietîfs, a clamâ lis robis cul lôr non. Si continue a celebrâ la vuere cu la scuse di celebrâ lis vitimis de vuere. Si continue a fevelâ di valôr là che il valôr, la inteligjence, lis cualitâts umanis di tante zoventût a son stadis soteradis te maniere plui stupide e criminâl. Si va denant dai monuments cence fâsi un esam di cussience, cence imparâ nuie nancje de disgraciis. E il piês al è che, tai paîs de Cjargne che plui a àn paiât cheste matetât, e continue a ardi la flame de stupiditât, clamant nemîs chei che nus àn dât di vivi par secui e osanant chei che a àn seselade la plui biele etât dai nestris paîs. ❚
pre Antoni Beline
(publicât su La Patrie dal Friûl n 5 dal 2005)

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +