Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SIMPRI BOGNS. Tarcisio Mizzau, “Speriments di perfezion”, Udin 2014

............

“Cheste storie e je scomençade une sere di Lui, intant che l’orloi dal cjampanîl al bateve la miezegnot; e chi di un pôc ancje l’ultin flic al va a finî, parcè che i dîs a son scuasi consumâts. E za il sperâ che mi ‘nt restin avonde par meti in scrit cualchi slac de nestre esperience – juste un fat culì, un ricuart inmò vîf là, cence il contor des complicadis vicendis politichis straviersadis – mi samee une pretese esagjerade”.
Cussì al scomence il libri chel à a vût vint il premi S. Simon dal 2014. Libri dificil di definî. Al vignarès di pensâ al ‘nouveau roman’, une maniere di contâ li che i acjadiments a son secondaris rispiet aes tesis e al ‘flus de cussience’. Cence altri, si trate di une opare origjinâl intal ambit des letaris furlanis, scuasi sperimentâl. La tesi e je une vore clare: la perfezion no je umane, no esist, no pues esisti. E cuant che l’om al pense di vêle rivade e al tache a difindile propit parcè che le considere ‘perfete’, al è il moment che la utopie e devente ‘vencul’.
E cheste tesi e ven esplicitade intes vicendis di trê zovins che si zurin amicizie eterne e che ancje le mantegnin. Fin che al è pussibil: i câs de vite, lis disgraciis a vegnin a dî la lôr, a savoltâ vitis e sintiments e afiets. Tragjediis che, se si cjale ben, a son benzà inscritis intal destin des personis: la tor dal gnûf distributôr di benzine e fas di ‘pendant’ cul destin di Toni, cussì come che il pierdisi intai siums di Pauli al tornarà ae fin de sô vicende. E ancje la malatie dal naratôr e il sacrifici di sô none a fasin riflès su la sô vecjaie.
Se la perfezion no si le rive mai, nol vûl dî che no si vedi di cirîle, anzit! Al è propit chel il fin e il sens de vite, parie cu la amicizie che e je une des robis plui bielis di coltivâ.
Un libri, duncje, complès e articolât. Che  si podarès viodilu ancje tant che un canovaç par ampliâlu intune sorte di saghe, là che l’autôr i ten daûr aes trê storiis dai trê amîs, de infanzie fin ae maturitât e ae vecjaie, compagnant il letôr inte elaborazion de filosofie di vite che e je l’argoment vêr dal libri.
In cont de lenghe furlane doprade, e à reson la jurie di Codroip cuant che e dîs che e je corinte e gjoldibile. Pecjât par cualchi talianisim di masse (parcè ‘controlo’ di p. 39 devential ‘control’ a p. 49?). E pecjât che, intes primis pagjinis, lis figuris di Toni e di Pauli, cualchi volte si confondin, no si capìs cui che al è l’archeolic e cui il musicist.
Ma, si sa, la perfezion no je une robe umane… ❚
✒ Laurin Zuan Nardin

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +