Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MUSIS DI… FACEBOOK. Une Cjargne cun tancj amîs

............

La Patrie dal Friûl e je presint ancje su Facebook cuntune sô pagjine, rivade aromai a cuasi 6.000 di lôr che le seguissin. Un imprest par difondi il gjornâl, ma ancje par incuintrâ e dialogâ cui letôrs e cui furlans che a balinin pal social network. E cussì, al capite di cjatâ cualchi realtât interessante…

✽✽✽

Cjargne - viodude
Cjargne - viodude

5.000 e passe adesions (i “mi piace”) intal moment che o scrivìn e che duncje a saran za aumentâts: “Amici della Carnia fanpage” e je une pagjine Facebook cun tantis fotos e notiziis che a vegnin de nestre mont. Anìn a viodi cui che le à metude sù…
Mandi, Amici della Carnia! Cui aministrial la pagjine e cemût ise nassude la idee?
Jo mi clami Francesco Bellina e mi judin a fâle doi amîs. La idee di creâ la pagjine e je nassude dal gno amôr pe mê tiere e – pensant a trop che e je biele la Cjargne e a tropis tradizions che e conserve e e trasmet di gjenerazion in gjenerazion – mi sarès plasût fâle cognossi a plui int pussibil… E cussì e je nassude Amici della Carnia.
––
Cuâl isal il spirt de pagjine?
Fintremai de sô creazion, la pagjine e je nassude “no politiche” e no “cun finalitâts di vuadagn”, no je stade metude sù par protestâ o par ofindi. La sô uniche smire e je chê di fâ cognossi la Cjargne e di tignî dongje la sô int e ducj i siei amiradôrs.
––
Cemût decidêso e tiraiso dongje i contignûts de pagjine?
La plui part a son fotos dai responsabii de pagjine, ma nus rivin une sdrume di amîs de pagjine che a vuelin condividilis cun nô e fâlis viodi a ducj. Ogni tant o metìn ancje cualchi post sul significât di une peraule o di un mût di dî.
––
Cuâi sono i contignûts che a àn plui sucès?
Cence dubi, a son lis fotos di moments di vite di tancj agns fa: se a son fotos in blanc e neri a plasin une vore. Altris fotos che a plasin tant a son chês dai lavôrs e de vite de mont, o miôr de vite in malghe, par esempli il tai de jerbe a man, cul falcet. In sumis, dut chel che al è sempliç e naturâl (jo o dîs ce che al è gjenuin).
––
Mi contistu di une robe che e à vût sucès e no si spietavis?
Timp fa o vin fat un post sul significât de peraule “Mandi”: tancj di nô di sigûr a san che al significarès “tes mans di Diu” o “Va cun Diu”, e chel post al à vût un sucès pardabon inspietât; tancj i “mi piace” e tantons i coments de int che e à preseât e nus à augurât un Mandi sincîr e di cûr.
––
La partecipazion de int e pant un grant amôr pe Cjargne, che invezit e somee  trascurade des istituzions: ce idee ti sêstu fat de situazion? Di ce aie bisugne la mont, in plui che des pagjinis Facebook?
Personalmentri, o stimi che la Cjargne e vedi pierdût chel atrat e chês sinergjiis che si vevin tancj agns indaûr. Chest par vie di istituzions e politichis (locâls e comunitariis) che a àn valorizât dome lis ativitâts produtivis dal setôr secondari e terziari, cence tignî di cont la agriculture e l’arlevament, che al jere il cûr di une realtât di mont che al mantignive  vîf il teritori. Un grant jutori al podarès derivâ dal miorament des stradis, dal recupar des placis che in tancj paîs a son bandonadis, dal aument dai servizis indispensabii aes personis, distribuîts ben in ogni paisut. Cun di plui, tante publicitât su lis fiestis, sagris, cussì a la int i ven gole di vignî in Cjargne.
––
O doprais pôc il cjargnel tai vuestris “status”, parcè?
O scrivìn scuasit dut par talian parcè che tante int che nus seguìs no je cjargnele ni furlane, ma par motîfs varis e je passade in Cjargne e si è inamorade di cheste tiere, ma no sa il cjargnel.
––
Secont te Facebook e i social puedino judâ lis piçulis lenghis?
Sì: tai ultins timps lis gnovis gjenerazions a passin cetant timp sui “social” e duncje al è un potent mieç di informazion e di difusion di notiziis e di contignûts. Mi auguri che a vadin indevant a nassi tantis altris pagjinis che a tratin di lenghis, dialets e realtâts locâls di ogni teritori. ❚
Dree Venier

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +