Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cui vuelial distudâ i Fogolârs furlans? Interviste al president Pittaro: «Lis parochiutis che si ocupin di emigrants a son masse: e coventarès une regolade». Intant a restin lis barufis

............

Pittaro intun dissen di Giovanni Di Lena

Fin a prime di fevelâi, no cognossevi nissun che al ves fat Friûl – New York in trê dîs, viaç in avion includût. Partît di sabide, tornât di lunis. Nissun: il prin al è Pieri Pittaro, 80 agns, president “in prorogatio” (la definizion se je dade lui stes) dal Ente Friuli nel Mondo. Si è puartât daûr la femine (“che il biliet sal è paiât di bessole… jê e je pensionade, e pues!”). E la puarine, no i à fevelât par cualchi dì, pal strapaç di chel svol intercontinentâl. Si capìs, e varà vût di fâ e di viodi dut di corse: nancje il timp di une spassizade tal Central Park. Juste la inaugurazion di un event cui furlans di là vie, e di corse: la visite al One-Wtc, il palaç tirât sù di Mario Collavino, smontant li de fermade de metro, imbastide de Cimolai. Simpri di corse: un zîr di clamadis al telefon ai amîs che a vivin tai States, che za si scugnive jessi al check-in dal aeropuart JFK. “Ah!, no stait a fâmi meti nancje un poleâr te aghe, ma pai aeris o voi mat. Mi met la mascarute e o duar dut il timp”. A scrivi di Pittaro e dai siei fatarei ator pal mont, no bastarès une edizion de Patrie. E dut câs, il cantin de “furlanetât tal mont” al bol simpri.
La ultime cuistion e je une polemiche cul Efasce (Ente Friulano Assistenza Sociale Culturale Emigranti – Pordenonesi nel mondo), apont di Pordenon, daspò lis declarazions, a mieç stampe, dal so president Michele Bernardon (lei articul chi dongje). Dit sclet, al ven un dubi: nol è che dute cheste vicende, dut chest cavilâsi fra associazions, ae fin nol deventi un pretest par sierâ ducj e dut? Pieri Pittaro al da sù: “Noooo, no, no… jal siguri. Chi nissun al vûl cidinâ nissun, cun di plui il grant patrimoni dai furlans pal mont. Purtrop al è dut un zûc di “parochiutis”, che di mieç si è metude la politiche. Politiche che prime lis à ricognossudis, chestis parochiutis, par vie che i faseve comut cussì, e che cumò no rive a guviernâ, parcè che si viôt che e à interès a tignîlis”.
Antecedent: lis parochiutis in cuistion no son altri che chês altris cuatri associazions ricognossudis de Regjon Friûl-VJ par pupilâ e par stâur daûr ai coregjonâi tal forest. Baste cirî su internet. Delibare 372 dal 2012. Burocratês: “Viodude la leç regjonâl numar 7 dal 2002 (Zonte Tondo I), gnove dissipline dai intervents in materie di coregjonâi tal forest e rimpatriâts, la Zonte regjonâl ae unanimitât (Zonte Tondo II) e delibare il ricognossiment di sîs sogjets”. E fra chescj, i furlans a ‘nd àn cuatri di riferiment: in plui dal Ente Friuli nel Mondo e dal Efasce di Pordenon, a son ancje Eraple, che e fâs cjâf ae Acli, e la Alef, che e je te cjase de Cgil.
Pittaro al dopre la metafore des “parochiutis” propit par spiegâ e justificâ chês che a son secontri lui “invidiis buridis fûr di cuant che il jutori che al rive de Regjon al è calât”. Lis tensions, insome, si saressin rinfuarcidis cul andament economic gjenerâl.
Fin cuant che si podeve fâ sagre ducj cuancj, la convivence e jere avonde pacifiche. Ognidun tal so plet di ort, cence che si cjalàs chel dongje. Cumò che la Regjon e à alçade la grepie, ancje un pont percentuâl in plui tal ripart dai fonts al scomence a fâ gole. Par chest an, il totâl dai bêçs stanziâts al è di 900 mil euros, che lis sîs  associazion si dividin cun percentuâls diferentis: al Ente Friuli nel Mondo i rive il 32%.
Al va dite che il president Pittaro, fuart de storiute des parochiutis e de grepie plui alte in finanziarie, za di trê agns in ca al sta domandant ae Regjon une strategjie clare. Si visìn de sene, intant de “X Convention e incuintri anuâl dai furlans tal mont” tal cjistiel di Udin. Debora Serracchiani, governadore di cualchi mês, e rive a mieze zornade. E Pittaro i dîs: “O pensi che sîs ents dedicâts ai coregjonâi, e di chescj cuatri ai furlans tal mont, a sedin masse. No dîs di sierâju, ma o pensi che la nestre “first lady” e varà ce taiâ”. “In chê ocasion – al ricuarde vuê Pittaro – jal ai dite … Lis riformis coragjosis si fasin a inizi di legjislature. Ma la fantate no à volût scoltâmi”. Passâts i agns – tra cualchi mês la gnove Convention si fasarà a Cormons -, cul president in scjadince e che al vûl molâ, Pittaro al complete chê riflession: “Impensabilis dutis chês associazions, ancje parcè che la furlanetât tal mont e je un valôr “in bloc unic”, no pues jessi espression di partizions teritoriâls e salacor politichis. O sin un valôr incredibil, pecjât pierdilu o dividilu”.
Ma Debora no intervignarà. ❚
Oscar Puntel

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +