Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Daspò di cent agns no àn domandât ancjemò perdon

............


✽✽ Une foto, un dissen al pues jessi plui fuart di tantis peraulis. E viodût che il nestri “no” a dutis lis manfrinis talianotis e regjonâls pal centenari dal ’15-’18 al vûl jessi il plui fuart pussibil, o vin decidût che la prime pagjine di chest numar e fos propit la rapresentazion dal nestri disdegn viers dutis lis formis di celebrazion de prime vuere mondiâl. No dome pe tragjedie umane dai milions di muarts, pes conseguencis che a son nassudis dopo la sô fin e che a àn puartât ae seconde. E nancje dome parcè che in Friûl e je stade une vuere tra fradis, che e à sdrumade la economie, puartant miserie e emigrazion.
✽✽ No, parcè che la retoriche, lis bausiis, la disinformazion su chê vuere a son lis fondis pes bausiis dal dì di vuê. Il pinsîr, mai metût in bande dai sorestants talians, che e jere la cuarte vuere “risorzimentâl”, al puarte cun se la concezion “teologjiche” dal stât centrâl, la ideologjie de romanitât imperiâl. Nol è duncje un câs che dongje de basiliche di Aquilee il fassisim al vedi tirât sù il monument ae love capitoline.
✽✽ Perifariis che no àn di contâ nuie, buinis dome par jessi dopradis dai soldâts, par tirâ sù confins. Par ordenâ e par fâsi ubidî, tasint par no jessi scufiotâts.
Ma a son storiis di chel altri secul, al disarès cualchidun.
✽✽ A part che il ‘900 al jere fin chê altre dì, ancje se vuê no si fevele di canonadis, us someial che la paronance dal stât talian viers il Friûl e sedi pardabon mudade?
Podìno vuê afermâ che i furlans a sedin parons de lôr tiere, che a puedin decidi di bessôi su la aghe, sui flums, sui cjamps, su lis monts o invezit lis nestris risorsis sono tes mans des grandis impresis talianis e des multinazionâls?
✽✽ No saran plui esercits che a van e a vegnin pai paîs dal Friûl, ma o vivìn sot di une altre ocupazion, forsit plui pericolose di chê di prime.
Un om cu la sclope al è facil di viodi e di combati, chel che si infiltre vistût di civîl, cuntune biele batule, fevelant di progrès e di modernitât, al è bon di cjatà tancj arlêfs ancje culì.
Stupiduts, se no fossin ancje traditôrs.
✽✽ La storie dal Friûl e je plene di personaçs che a àn simpri pensât ai lôr interès e no a chei de comunitât. Se o metìn dongje ancje l’individualisim che si puartin daur, al sarà ancjemò plui facil lâ indenant cu la lôr strategjie.
✽✽ Lâ cuintri lis celebrazions dal centenari no je duncje dome une necessitât storiche e morâl. Pai furlans al vûl dî gjavâsi di intor une cjamese di fuarce, disfâ un laç tal cuel: liberâsi di chê “Piçule Patrie” che e sune tant che suditance a une plui grande.
✽✽ O disevi che no je dome une cuistion di onestât inteletuâl.
Cognossi la storie di un popul, al vûl dî meti vuê su pe taule di cualsisedi program e progjet di difese de specialitât e de autonomie, la cjarte de clarece.
Mi somee une vore dificil dâi credince a cui che nol à domandât mai perdon par chel che al è sucedût. E a son aromai 100 agns.❚
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +