Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

E continue la publicazion de Opera Omnia di Antoni Beline cun “Tiere di confin”

............

Chest libri si pues considerâlu une continuazion di Misteris gloriôs. Di fat al à la stesse struture di contis, fats, storiis, cavîi, filosofie di vite, sens religjôs de int. Il contest al è di cuant che pre Antoni al jere ancjemò impegnât come plevan te campagne de Cjargne a Rualp e Val e Treli. Come che l’autôr al à vût mût di dî, in chescj paîs lui al à imparade une gnove pagjine di teologjie, no fate di libris e di teoriis e elucubrazions astratis, ma di vite, di cuotidianitât. E je la vite di ogni dì, cun ducj i fastidis e lambics, il lûc là che si insede la religjon, il Signôr, la fede, il vanzeli come levan par movi la paste, come sâl par dâ savôr a lis strussis, come lûs par iluminâ il troi che si à di fâ dì par dì. Duncje un libri no «di contis o di sflocjis par ridi, ma la confession di un predi e di une int».
Come che i letôrs a san, pre Antoni al scrîf simpri cun chê scletece che i à partignût al so temperament. Par chel si à di svicinâsi ai siei libis cu la stesse serenitât, libertât e cence nissun prejudizi. Za lui al scrîf te sô jentrade: «Si à di leilu cun chel voli clâr e cun chel cûr libar ch’o ài doprât tal metilu jù». Dome cun chest spirt si rive a cjatâ dentri amôr pal Signôr e pes personis che no son in astrat, ma a àn nons: Marie da l’Anzule, Marie Vuiche, o Guizardo, pre Bepo… cu la lôr sapience, cui lôr cavîi, cu lis lôr debolecis e baronadis. E si scuvierç tal autôr ancje vêr amôr pal vanzeli, pe preiere, pe vite, pe onestât, pe dignitât. Se alc lu urte, e par chel pre Antoni si infoghe e si sfoghe, a son l’ipocrisie, la doplece, la arogance dal podê di cualunche bande che a vegnin, il doprâ lis personis par propris interès, o il lassâsi doprâ come mancjance di dignitât. La vite e à sens come servizi sclet e gjenuin pal om, pal ben, par dut che che al è vite, don di Diu, espression dal om, regâl de nature. Il rest al è fufignâ, coruzion, imbroi…, nol è vanzeli. Par dute la sô vite di predi, mestri, scritôr, om al à vût a cûr i principis di umanitât che al à di ispirâ ogni azion dal om e di incarnazion, intindint che la fede e il vanzeli a àn di insedâsi te vite concrete dai oms culì e vuê, se no a restin astrats, bielis peraulis e vonde.
Tiere di confin al fâs part di chei libris che l’autôr al veve za stâts publicâts prime di trasferîsi in planure e che no son plui reperibii. Al jentre tal nestri progjet di publicâ l’Opera omnia che Glesie Furlane e puartarà indenant fin che i mieçs economics lu permetaran, savint che tant al è ancjemò il materiâl inedit che al mertarès publicât se no altri par cognossi plui a font ce che al è stât pre Antoni tal mont culturâl, religjôs, inteletuâl, uman dal Friûl e pal popul furlan.
Il test di chest libri al è stât dome ritocjât par chel che i ten a la grafie, sistemantlu cu lis gnovis regulis. Si à lassât peraulis dopradis sul puest e che ancjemò i tancj dizionaris saltâts fûr no contemplin. Dongje des peraulis al è stât metût dome cualchi sinonim par judâ a capî, sperant che cul timp ancje chescj tiermins a jentrin a plen dirit tal vocabolari dai furlans rindintlu cussì plui siôr.
Lis preieris finâls a la Madone a son lassadis cu la variant cjargnele, parcè che nus à parût plui spontanie, cussì come che a son nassudis ta l’anime di pre Antoni.
Un grazie al Editôr Ribis che al à concedût la pussibilitât di cheste ristampe. ❚
Roman Michelotti

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +