Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

In memorie di pre Antoni Beline. Si son cjapâts a bracecuel

............

In memorie di pre Antoni Beline, tal otâf aniversari de muart
A jerin ducj i doi in schene, sentâts in face de glesie di S. Martin di Rualp e Val, e no si jerin nacuarts che o jeri rivât. A cjacaravin sot vôs cul cûr viert. Mi soi fermât di daûr; o sintivi dut, cence jessi viodût.
Pre Antoni al diseve: “A son passâts ormai vot agns de mê muart. In vite, o ai gotât straceis di  lagrimis pal gno popul e glesie, ma mi somee che dut si è arsinît e che anzit un desert, la mancjance di sens di autonomie e di popul, si sta slargjant simpri di plui tune apatie gjenerâl. Cualchidun al dîs: Pôcs agns ancjemò e il furlan nol sarà plui un probleme”.
Ma chel altri i rispuindeve: “Tu âs reson sì e no. Dopo de tô muart al è cambiât clime. A àn fat  pape un argjentin che al à menade une svintade di aiar gnûf no dome te glesie, ma in Europe e tal mont. Lui al predicje un Diu che al vîf fra i tribulâts, fra i piês, Diu di  misericordie e no di svindic.
E cuant mai tai secui indaûr erial sucedût che une persone e podès cjacarâ cul pape in libertât, o a un omosessuâl di no sintîsi judicât, o a lis fameis di podê sintî -I cattolici non sono conigli-, o a un barbon di jessi ricevût te Capele sistine, o a certs cristians di butâur in muse: Facce da Quaresima… Dutis robis che tu tu vevis za scritis a mût to, ma che nissun sorestant o Pape al veve ancjemò proferît”.
E al continuà:
“A la fin di Otubar dal an passât e je stade fate in Vatican la sinode dai leaders dai moviments popolârs, soredut dai popui cence proprietât, ni cjase, ni lavôr. Il Pape ur à dit: “Nissun popul cence il so teritori! Ducj i popui a àn dirit a la sovranitât su la lôr tiere e su lis lôr risorsis naturâls”. E al zontave: “No critichis, no vuacâ dibant, ma frontâ cun dutis lis fuarcis chest caos che la economie mondiâl nus fâs gloti. Al è rivât il moment che i popui cence dirits si dein une organizazion”.
E al continuave disint:
“Al è ver che il Friûl al mûr, ma se o rivassis a dâ une soflade par parâ vie la cinise, sot de cinise a son cjaldis lis boris, e des boris al cjape flame un fugherut e daspò un fugheron. Coragjo! Tignît dûr! Salvait il vestri patrimoni di autonomie, di lenghe, di culture, parcè che cheste globalizazion salvadie no à sens. Sveaitsi, cjapait stime di vualtris!  No sês il popul plui disgraciât dal mont”.
Pre Antoni al dondolave il cjâf e nol saveve ce dî; però, si lu viodeve che al stave dant di ca e che la grinte i tornave.
Pre Antoni al disè:
“O ai  tant scrit cuintri une struture di glesie ridusude a istituzion, stacade de int, peade a la politiche a a soluzions di antigae. E lu fasevi in cussience, cul Vanzeli in man e pal afiet che i puarti a la mariglesie di Aquilee. Però vot agns indaûr, cuant che o ai lassât il mont, o jeri considerât  ancjemò un predi eretic, pelagjan, che i sorestants si vergognavin di me. E vuê no mi tocjarès miôr destin”.
Subit, chel altri i rispuindè: “Âstu let sui gjornâi i 15 pecjâts che il Pape ur à butât in muse ai gardenâi? La malattia narcisista, il cuore di pietra e la testa dura, l’alzheimer spirituale, la schizofrenia esistenziale”…
Al cjonçà pre Antoni: “Alore al è ben pôc ce che o ai contât te Fabriche dai predis,
un libri che al è improibît ore presint”.
Chel altri i rispuindè: “Tu tu âs dome ripuartât la veretât e no tu mertis condane; in chest câs a varessin di condanâ une vore di plui il Pape che al à palesât al mont intîr i pecjâts de curie romane”.
Pre Antoni al jere dut comovût. Il Signôr i veve fat gracie a vot agns de muart.
Tornât in sè al disè:
“E i nestris paîs cence predi, cu lis glesiis sieradis e la int a slas”…
Subit l’amì lu interompè: “No tu ti impensis plui di chês maris che tu âs cognossût, che no savevin il Credo ma che a disevin rosari dongje dal fi malât, o di chel om che al impiave une cjandele cul cûr sglonf, o di un frut inocent che al preave inzenoglât sot de crôs, e âstu za smenteât il Galandin e la Bibe, il Marcel da Dinquam e la Sulìn, Zuan dal Soldon di Treli e Marie da Bin, o chel om in preson che si scrivevis…  Trope fede, fra tantis tragjediis, no erie tal lôr cûr?
Cheste int ancje se no pree seont regule, no je cence Signôr, e à te anime il Spiritu Sant. I fedêi, unîts te glesie, no sbalgjin intal crodi; o vin di stimâ la pietât popolâr, la santitât semplice e gjenuine dai vanzums e dai escludûts. Lis comunitâts cristianis dal Gjapon, dal secul XVII in ca a son restadis cence missionaris par dusinte agns. Ma cuant che dopo a son tornâts di gnûf altris missionaris, a an cjatât dutis lis comunitâts ancjemò vivis. Ducj batiâts, ducj vude dutrine, ducj sposâts in glesie, e chei che a jerin muarts, ducj sapulîts cristianamentri. No  esistevin predis. E cui vevial fat dut chest? Personis semplicis: i batiâts.
Ce che de pastorâl dai paîs piçui e des glesiis cence predi tu tu scrivevis, al è dut vêr. Bastarès metilu in pratiche in pazience, preiere, ducj unîts e in tante umiltât. Il Spirtu Sant simpri nus maravee parcè che no si ferme al passât ma nus fâs cjaminâ viers esperiencis gnovis.
Coragjo, no tu âs pierdude ancjemò la batae; il to lavôr no ti è costât dibant. Disi al to popul che si svei. E ten a ments: no tu sês di bessôl”.
… Ma ormai a cisicavin pardabon sot vôs e o vevi il sun de peraule ma no rivavi a capî. O ai sintût dome pre Antoni che i diseve a pape Francesc: “Grazie”.
Dopo, a son jevâts in pîts e si son cjapâts a bracecuel. ❚
T.Z.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +