Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Par no dismenteâ l’orcolat

............

Tra cualchi zornade al cole l’aniversari dal taramot. Ognidun di nô si visarà in forme divierse di chel 6 di Mai. Po dopo, a saran lis manifestazion publichis a ricuardâ la tragjedie e la ricostruzion. A saran une prove gjenerâl di ce che nus spiete il prossims an, cuant che a colaran i 40 agns dal Orcolat.
Ancjemò une volte, ma di sigûr cun plui borie, viodude la impuartance dal aniversari, i sorestants a fevelaran di rapuarts tra istituzions e ricostruzion, di solidarietât nazionâl, di “chel spirt che al coventarès cumò par dâi cuintri ae crisi”, une frasute che a doprin dispès tant Serracchiani che Tondo.
Peraulis par platâ chê che e je stade la vere fuarce par tirâsi fûr dal sdrumament: la unitât di popul e la sô determinazion a jessi protagonist de rinassite.
Plui a passin i agns, e plui al è clâr il dissen di sierâ la storie e la esperience dal taramot tal cjanton dal ricuart, une pagjine di lei di corse e cence fâ capî ce che al è scrit, soredut aes gnovis gjenerazions.
La ricete e je facile: dome un tic di retoriche, parcè che e pues deventâ pericolose, un grum di disinformazion cuinçade cun tantis clamadis ae responsabilitât, al jessi “democratichementri” sotans ai sorestants.
Un esempli par ducj: i sindics a son stâts di sigûr tra i protagoniscj de ricostruzion. Noaltris o zontìn che a àn podût jessi cussì daûr de pression de int, des assembleis di paîs, ma lassìn pierdi cumò e tornìn ai sindics dal taramot. Un esempli di rapuart just cu la Regjon, une deleghe che e à permetût di bati la burocrazie, di tornâ a fâ sù cjasis e fabrichis. Piçui comuns, tant che e je la nestre realtât furlane, ma grancj tal meti in vore un alc come che nissun altri in Italie e in Europe al jere rivât a fâ.
Vuê chel sisteme che ducj, apont a peraulis, a puartin tant che esempli, al ven strucjât de riforme dai ents locâi, dulà che la autonomie e ven sacrificade al centralisim e ae pseudologjiche dai numars.
O sin clârs fin insom: cun chest resonament, cun cheste ideologjie “razionaliste”, Vençon nol sarès stât ricostruît, dute le pedemontane nancje: lis ruspis a jerin bielzà prontis, e ancje lis cjartis topografichis, par puartâ dute la int tai gnûfs comprensoris de Pontebane.
Cence chê int che e disè di no, cumò al sarès un altri Friûl, anzit nol sarès plui.
Al à reson Belci, segretari regjonâl de Cgil, tal domandâ di istituî une zornade a ricuart dal taramot. Nol dîs la date.
Noaltris le savìn: il trê di Avrîl.
Pre Checo Placerean le veve sielzude tal 1977 par celebrâ, te zornade de nassite de Patrie dal Friûl, la rinassite dal popul furlan dopo il taramot.
Ven a stâi che ricuardâ il taramot, la ricostruzion, al è dutun cul ricognossi la fuarce identitarie di chel popul che sui siei cartei al scriveve: “Il Friûl nol sarà il Belice”. ❚
Redazion

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +