Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Parcè che a Porçûs e je stade copade ancje la nestre libertât

............

Tant si à scrit, fevelât su la stragje di Porçûs e su lis sôs incidencis su lis vicendis politichis, sedi locâls che internazionâls. Par diestre e çampe e à rapresentât simpri un teren di scuintri fin dal dopovuere imediât.
Pôc o nuie si domandisi sul pês che e puedi vê vût sui destins di une autodeterminazion pussibile dal popul furlan intal asset istituzionâl che si jere daûr a delineâ intal clime post resistenziâl.
Tra l’Avrîl dal 1945 e il 1946, al stât talian che al jere daûr a nassi e ai partîts dal CLN a jerin ben claris lis cuistions leadis aes minorancis nazionâls, ai sburts plui o mancul separatiscj.
Documents e publicazions par esempli a ilustrin il progjet francês di anession de Val di Aoste, il rûl dai servizis segrets rispetîfs, dal esercit clamât cu lis autoblinde a bonâ i moviments di place e infin i incuintris par fissâ un status acetât dai abitants e dal lôr partît di racuelte identitarie, la Union Valdotein, ma ancje dai scuintris dentri dal stes partît tra i fautôrs de tratative e i separatiscj intransigjents.
Compagn al sucedarà pal Sud Tirôl cul acuardi Di Gasperi – Gruber dal 1946 e cu la campagne di atentâts ai pilons dai agns dopo.
––
LA GARANZIE DÌ UN STÂT FOREST
Cemût che dispès al è stât sotlineât, la presince di stâts forescj sovrans daûr de minorance francese e di chê todescje, e rivistìs une impuartance strategjiche fondamentâl inte risoluzion dai acuardis di tutele.
Di là di France e Austrie, al esist un tierç stât forest interessât ae difese di une minorance nazionâl: e je la Jugoslavie dal president Tito che al vûl distirâ la sô ale protetore ai Slovens in Italie.
Francês, todescs e slovens: chestis duncje lis minorancis etnichis linguistichis che a vegnin fûr garantidis di acuardis internazionâi ae fin de vuere, e no dome in maniere seguitive dal articul 6 de Costituzion.
Parcè no i furlans? Parcè no vegnial segnât mai il popul furlan tant che minorance nazionâl e no dome linguistiche?
Fasìn un pas indaûr, anìn a dôs posizions che a rivin di bandis opuestis, di nemîs feroçs ma che a rivin ae stesse conclusion.
La prime e rive de propagande naziste che – provant a frenâ la Resistence e la vitalitât dal esercit di liberazion jugoslâf, ma ancje par sigurâsi in maniere direte il control dal teritori di une vie pussibile di fuide de Italie – e istituìs l’Adriatische Kunstland, che ancje il Friûl al fâs part. Une provincie dal Tierç Reich. Inte sô definizion al è un riferiment precîs e implicit al popul furlan tant che minorance, che il regjim al vûl fâsi caric de lenghe e dal ricognossiment des carateristichis nordichis e arianis. Chel che a cirin di fâ al è clâr: doprâ cheste diversitât in funzion antislave.
Ancje il fassisim si jere mot in cheste direzion: il concet di “piçule patrie” al riassum il pinsîr, ribatint cun fuarce la sumission ae çocje italiche.
Al reste bon in sens storic un sôl ricognossiment uficiâl de reson di jessi ricognossût tant che popul e duncje di vê dirit ae autodeterminazion: l’at li che l’imperi austriac – inte unitile, a chel pont, prove par evitâ la vuere cu la Italie e jentrâ intal plan Wilson – al nomene ancje i furlans tra chei popui che a gjoldaran di chest dirit.
––
LA AUTODETERMINAZION VIODUDE DI CHEI ALTRIS
Ma che i furlans a fossin un popul che al valès il dirit ae autodeterminazion, a jerin convinçûts ancje i comuniscj jugoslâfs. Prin di dut parcè che il concet al jentrave intai canui de ortodossie, ven a stâi inte teorie e inte linie politiche detade di Stalin intal so opuscul su “ Marxisim- leninisim e cuistion nazionâl” su la definizion di minorance nazionâl, dineade dopo in maniere tragjiche intai fats. In secont lûc parcè che a traviodevin in cheste jentrade, une plui facile “afiliazion” future ae Republiche federative che e jere daûr a nassi, o almancul une zone cussinet cul mont ocidentâl.
A chest fin al reste ancjemò – e forsit la catalogazion tant resinte des letaris e dai scrits di Mario Lizzero, il comandant partesan “Andrea”, e podarà sclarî la veretât o mancul – il “si dîs” che al ven simpri di fonts garibaldinis, di un incuintri apont tra il comissari politic des Garibaldi e Kardelj, il vice di Tito. In chê ocasion il numar doi dal Partît Comunist Jugoslâf al varès provât a convinci Lizzero su la validitât di cheste prospetive, cence rivâ in ogni câs intal so intindiment.
Vêr o mancul l’incuintri e la discussion, al reste il fat che il PCI ni alore e nancje mai, al à fat riferiment intun so document ai furlans tant che minorance nazionâl, a un procès di autodeterminazion dal popul furlan tant che ipotesi politiche.
Chel che al è sucedût a Porçûs  al à vût, secont me, un efiet disastrôs par ogni progjet pussibil di autodeterminazion, ma ancje tant che definizion di minorance nazionâl, impedint di fat ancje il nassi di un partît di racuelte maioritari come che al sucedè invezit in Val di Aoste e in Sud Tirol.
––
IL SCUINTRI TRA DOI MONTS
La stragje, i plans di anession titine, la creazion fin di chê volte di struturis buinis di contrastâ la eventuâl fatibilitât militâr, a àn blocade ogni pussibilitât di disvilup, movint la atenzion de politiche taliane – e no dome – di une cuistion furlane ipotetiche a une cuistion uniche e internazionâl jugoslave, e di consecuence slovene.
La riprove plui grande e rive propit dal dibatiment su la nassite de Regjon autonome cuant che al fo clâr che il Friûl al deventave dome che une apendîs di un probleme clamât Vignesie Julie, e che in dut câs al sarès stât decidût no su la base de autodeterminazion dal popul furlan ma dal destin de citât di Triest.
Dal rest al è stât clâr daurman che su chest confin si zuiave il scuintri tra ocident e mont comunist. Cui varessial mai consintût o permetût il nassi di moviments che a domandassin autonomie e libertât? Chi, intai agns seguitîfs, a son stâts inschiriâts e ospitâts  i doi tierçs dal esercit talian, chi al jere il soiâr di Gurize tant che gnove linie de Plâf cuintri i cjararmâts rus, chi la dislocazion des atomichis Nato, e vie indenant cussì.
Ve parcè che Porçûs, tant che significât, al à rapresentât un colp mortâl ae autodeterminazion pussibile dal popul furlan; no dome, ma al à ancje cancelât ogni riferiment istituzionâl ae definizion di minorance nazionâl.
Al à permetût che e vignìs sostituide cun tiermins plui restritîfs e, in ultime analisi, ambiguis tant che etnic–linguistic.
Chei stes che ore presint a ritardin o dispès a impedissin la plene espression dal nestri dirit a jessi popul. ❚
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +