Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Fieste de Patrie dal FRIÛL a Cividât“…une citât fabricade sul stamp di une citât grande”

............

Cividât intune piture di Pelegrin di Sant Denêl, 1525-1527 (detai).
Cividât intune piture di Pelegrin di Sant Denêl, 1525-1527 (detai).

I avigniments che a son sucedûts prime de ete patriarcjâl, soredut chei che le àn caraterizade, a son leâts a strent cu la citât di Cividât.
La nassite de nestre societât moderne e cjate la fonde in chel timp, dulà che podê civîl, religjôs e feudâl si son confrontâts ancje in maniere violente prin di cjatâ un ecuilibri (che purtrop al torne vuê a jessi in pericul seri!).
Il non di Cividât, propit par chel che al è stât produsût in chei timps, al è stât scrit te Liste dal Patrimoni mondiâl dal UNESCO.
Lis bielecis de nestre citadine a saran pandudis ator pal mont intîr inmò di plui, stant che, in ocasion de ESPOSIZION UNIVERSÂL di Milan, la Rai e mandarà in onde un cicli di documentaris, dulà che Cividât e je stade sielte par rapresentâ il patrimoni artistic e culturâl de nestre Regjon. Chestis bielecis a son prin di dut chês conservadis tal museu dal Domo, lis colezions dal museu Archeologjic Nazionâl e il Templut Langobart.
Cividât e deventà sede dal Patriarcjât tor il 737, cuant che il Patriarcje Calist al decidè di trasferîsi di Cormons. I Langobarts, rivâts tal 568, a vevin bandonade la religjon ariane, si jerin fats catolics e tal ducât di Cividât al jere stât mandât Ratchis, fi dal re, che al dimostre trop che al jere impuartant e strategjic il teritori. A forin edificâts in chê ete la Basiliche, il Batisteri di Sant Zuan Batiste e il Palaç patriarcjâl. I sgjâfs archeologjics nus àn tornât dome pôcs rescj, che dut câs a son i manufats plui rafinâts de sculture langobarde: il Batisteri di Calist e l’Altâr dal duche Ratchis. La citât e fo la residence dai Patriarcjis fin tal 1238 (cuant che a deciderin di trasferîsi a Udin), e fasè duncje lis funzions di capitâl dal Stât patriarcjâl. La diocesi e metropolie  patriarcjâl e deventà  une des plui grandis di dute la Ete di mieç in Europe. La provincie eclesiastiche e rivà a nord fin su la  Danau, te part ocidentâl fin plui sù di Como, e cjapà dentri part de Istrie e des tieris de Slovenie di vuê. Il Patriarcje al nomenave i vescui sot de sô jurisdizion e la sô cort e tignive dentri popui di lenghis e etniis diferentis: mont latin, gjermanic e slâf. Ai 3 di Avrîl dal 1077, pe fedeltât al Imperadôr gjermanic Indrì IV, Siart al ven fat Duche dal Friûl, Marchês di Istrie e i ven dât il titul di Princip: al nas il Principât eclesiastic di Aquilee, feut diret dal Sacri Imperi Roman. La “Messe dal Spadon”, che o lin indenant a tramandâ ogni an ai 6 di Zenâr, e testemonee la cerimonie di invistidure dal Patriarcje, feudatari dal Imperadôr. La rievocazion storiche che si fâs dopo messe invezit, e ricuarde la jentrade in citât tal 1366 dal Patriarcje Marquart von Randeck (che al promulgà lis Constitutiones Patriae Foriiulii, un corpus di leçs che al restà fin tal secul XVIII). Dulinvie dal periodi patriarcjâl a forin disvilupâts i trafics comerciâi e lis ativitât produtivis, e fo miorade la rêt viarie e  inviulade la vite culturâl, in gracie soredut dai scambis cul teritori todesc e la cort imperiâl, di dulà che a vignivin i Patriarcjis di chel periodi. Di dut chest si avantazà ancje Cividât che al someave a “une citât grande”, come che nus conte Luigi da Porto, cjapitani a Cividât tai agns tor dal 1511, autôr de trame di amôr che po William Shakespeare al rindè famose tal mont (la nestre aministrazion e sta par memoreâ la storie cuntune lapide).
Mi plâs ancje ricuardâ che il Patriarcjât di Aquilee al rivà a vê une des formis plui evoludis di organizazion politiche te Europe medievâl, sù par jù tal timp de Anglie, cu la esperience de Assemblee dal Parlament de Patrie dal Friûl, nassude za tal secul XII e che si zontà al podê dal Patriarcje.
Cuant che Cividât al è al centri de storie de Patrie, la lenghe furlane si vuadagne un puest tra lis lenghis cognossudis ator pe Italie, tant che ancje Dante le nomene. A vegnin di Cividât lis testemoneancis plui antighis che nus restin de lenghe furlane: un document furlan dal 1284, un “Frament” di une cjarte di une famee di Cividât, i esercizis di version dal furlan al latin dal secul XIV, doprâts te Scuele par nodârs di chel timp. Al è di Cividât un cuader di ats processuâi par furlan, la poesie Biello dumnlo di valor e chê altre plui antighe che nus reste Piruç myo doç inculurit, e fo scrite cuasi dal sigûr par cividalês antîc dal nodâr Antoni Porenzon, duncje di une persone tra lis plui inscueladis di chê epoche.
Chel stes furlan che vuê aromai in pôcs a san scrivi e che anzit, come tai timps plui antîcs, cumò soredut lis personis plui atentis ae culture a doprin cun braùre. La Regjon invezit e fâs inmò fadie a garantî tes scuelis di ogni grât un fregul di continuitât (e sarès une ore dome a setemane  ma ancje chest an mi disin che lis lezions a àn podût tacâ dome vie pal mês di Zenâr o Fevrâr), ancje se si continuin a fâ tancj proclamis.
No podìn dâsi di maravee se inmò pôcs lu san scrivi o lei…
O invidi però i zovins a deventâ simpri plui braurôs dal patrimoni unic che o vin te nestre regjon, diferent di ogni altre bande dal mont, parcè che no si pues rivâ trop lontan se no si àn lidrîs ben saldis. ❚
Stefano Balloch, sindic di Cividât

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +