Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Il carûl dal centralisim tes riformis regjonâls

............


✽✽ O ai domandât a un gno amì, primari di ospedâl, ce che al pensave de gnove riforme sanitarie regjonâl. Mi a rispuindût che, par lui, prime di fâ sù la cjase si scuen tirâ sù lis fondis: tal setôr a jerin soredut i colegaments e la informatiche i anei debii dal sisteme. Se a restavin tant che cumò, la riforme no coventave a nuie.
✽✽ Po dopo, o ai cjatât un altri gno amì, sindic di un comun furlan. I ai domandât ce che i someave de riforme dai ents locâi de bande de Regjon. Mi à contât che e jere une robe tant pôc clare: sedi lui che i siei coleghis a pensavin che al sarès stât miôr, prime, provâ a meti dongje i servizis comunâi, viodi se la robe e funzionave, e po dopo lâ indenant cun formis di agregazion teritoriâl.
✽✽ Par ultin, o ai cjatât un funzionari de Regjon, simpri gno amì, che al bruntulave cuintri la presse dai assessôrs: a van di corse cence spietâ i numars, lis provis di sisteme, ma soredut cence savê ce che si cjate sot dai numars e des cjartutis gjeografichis.
✽✽ Fâ di corse duncje, fâ viodi ai eletôrs che lis riformis a van indenant. Cheste la filosofie de Serracchiani e dal Pd.
✽✽ Che cheste politiche e stedi puartant a sdrumâ il Friûl in non di une false modernizazion no i interesse ae politiche. L’impuartant al è fâ viodi che si fâs alc.
Di ben altre nature a son, al contrari, lis vicendis leadis ae economie, aes struturis.
Chê altre dì, par esempli, daspò dai industriâi, ancje lis Cjamaris di Cumierç di Gurize e Triest si son unificadis. Si clamaran de Vignesie Julie. E cussì, e nancje plui planc planc, si sglonfe di contignûts pardabon reâi chê che prime e jere dome une espression teoriche e ancje falade.
✽✽ Al è di bant che in comission ducj, mancul cualchi basoâl, a disin di “sì” par celebrâ uficialmentri la zornade dai 3 di Avrîl, tant che cheste e somee plui un “bombon” storiografic che pluitost un ricognossiment di une realtât che e vîf ancjemò tal mont di vuê.
✽✽ Di agns a cirin di dineâ la esistence dal Friûl sedi gjeografic, sedi antropologjic e sociâl. A rosein la sô imagjin di unitât a plui nivei: a esaltin lis variants de lenghe par dimostrâ che a Pordenon no son furlans e che i bisiacs a son dute une altre robe. No cjacarìn po dopo dai cjargnei e vie indenant.
✽✽ Ce brâfs! A rivin a doprâ une ricjece di lengaç cuintri chei che lu fevelin.
Al è un carûl che al lavore ancje tal cjâf de int, un virus pandût ator di gjornâi e televisions, dulà che in dutis lis comunicazions e à di passâ la idee di une realtât uniche, di une mignestre cence savôrs che si clame “Regione Friuli Venezia Giulia”. E lu scrîf par talian, par che al sedi clâr che cheste e je la dizion juste dal mâl.
✽✽ O volarès che dutis lis voltis che un dai sorestants al fevele di Friûl, cualchidun dal public i domandàs cuâl che al sarès par lui il Friûl.
Che, visaitsi ben, nol è dome “dulà che si fevele furlan”, ma une tiere cui siei confins, un popul cu la sô storie e il so dirit a continuâle. ❚
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +