Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Friûl che anzit

............

«Che di chel agâr dulà che e cor la aghe che e puarte il nudriment ae cumierie e nassedi la samence pai furlans di doman».
Cun chestis peraulis al à sierât il so intervent pre Duilio Corgnali te dì de presentazion dal so libri “Il Friûl che anzit. L’agâr” li dal salon dal Consei de Provincie di Udin, che e à ancje sostignude la publicazion di chest volum editât di Glesie Furlane.
Cussì si pues dâ un altri significât a chest titul di une opare che e cjape dentri 5 agns di riflessions e pinsîrs publicâts su La Vita Cattolica dal bonsignôr di Tarcint; une rubriche che e cjape dentri argoments di ogni fate, de politiche al sport, dai fats di cronache a notiziis internazionâls. Une schirie di “agârs” che a puartin a une vision globâl de societât moderne no simpri cussì in linie cui insegnaments cristians, ma che anzit, a voltis nus mostre un mont in lote cui principis di fonde di semplicitât e bon sens.
Bons. Duilio però al vûl sotliniâ no dome i aspiets negatîfs dal om e de societât, nol vûl jessi considerât un “pessimist”, ma ben al inten dâ il sugjeriment par pensâ a cuai che a son i valôrs plui impuartants e dulà che al è cussì facil pierdiju.
Al baste lei par esempli de sô lote par rivâ al ricognossiment de leç 482/99, bataie dulà che lui si è metût in prime linie par fâ otignî ai furlans ce che al jere za di lôr dirit costituzionâl; al è impuartant, soredut pai zovins, viodi cemût che cul impegn e la ustinazion si puedin otignî dai risultâts.
Cussì come ancje la bataie par vê la Universitât dal Friûl, come la convinzion di elevâ il furlan a lenghe utile par fevelâ di cualsisedi argoment, e no dome di confinâlu in cjase. Bons. Corgnali di fat al à volût spiegâ ancje cheste sô sielte di scrivi fûr par fûr par furlan, propit par dâ dignitât ae marilenghe, ricuardant cemût che invezit a lui, te scuele cuant che al jere piçul, i vignive impedît di fevelâlu o scrivilu; e al pense cun afiet ai moments di cuant che i siei fradis i domandavin di leiur lis pagjinis par furlan propit de La Vita Cattolica tal clip de stale.
Un struc di storie personâl che e mostre trop che bons. Duilio al à volût a fuart scombati pe nestre identitât. Come predi furlan, al à ancje dimostrade fiducie pe introduzion dal messâl in lenghe furlane, che di cetancj agns al è pront ma in spiete di une aprovazion.
Te zornade de presentazion, ai 28 di Novembar, a jerin in tancj che a àn volût scoltâ lis sôs peraulis e dâ un piçul contribût, come par esempli il professôr Raimondo Strassoldo che dilunc dal so profont intervent al à sotliniât cemût che bons. Duilio si cjapedi a cûr des sortis dai furlans e dal furlan; «al è un plasê» al continue Strassoldo «lei la veretât tai siei “agârs” che a partissin dai fats sucedûts par sedi spiegâts cun riflession».
Peraulis di preseament ancje di bande dal president de Fondazion CRUP Lionello D’Agostini che al à ringraziât pre Duilio Corgnali pal ûs mai cussì scontât dal furlan te sô opare, «une scriture lizere ma mai banâl che nus zove par tornâ a cjapâ vigôr tal savê di sedi furlans».
Venusia Dominici

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +