Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Partîts, movêtsi!

............

Magari cussì no, la convivence cun Triest e prodûs al Friûl simpri plui impediments ai siei dirits di identitât e di gnovis spietis. In chescj mês, daspò la disfide de mozion dal Consei comunâl de citât juliane e la grande cagnare di culà vie cuintri la leç di pupilance de lenghe furlane, o vin cif e çaf a difindi la autonomie, la identitât e fintremai la esistence de Universitât dal Friûl.
Profitant dai berdeis economics dal nestri Ateneu, provocâts dai tais fuartons ai finanziaments de bande dal Guvier di Rome, i ambients triestins – cu la assessore regjonâl ae Universitât Rosolen in prime file e cul sfuei «il Piccolo» lôr puartevôs – a àn tacât a bati il tambûr su la dibisugne di sparagnâ tes spesis des dôs Universitâts di chenti. Stant che il FVJ e je une piçule regjon – cussì a disin – , si varès di lâ a une Fondazion uniche che e proviodi a cjapâ sù bêçs de Regjon, di altris Ents publics e privâts e di impresis produtivis, par dâju aes dôs Universitâts. Cussì, come simpri, tancj bêçs cjapâts sù in Friûl a laressin a finîle a Triest e lis decisions su ce che l’Ateneu di Udin al varès di fâ, o di no fâ, no saressin cussì cjapadis de Universitât furlane e dai furlans… Di plui, cun chê di coordenâ i doi Ateneus, cence plui doplons e strassariis, a volaressin rivâ – parcè no?, a disin i triestins – a fânt une sole. Ma cul cjâf a Triest, e la crôs parsore…a chê di Udin.
La Provincie e il Comun di Udin, lis categoriis economichis e i sindacâts, la arcidiocesi dal Friûl centrâl, il Comitât pe autonomie dal Friûl e cetancj altris, a àn firmât ai 27 di Otubar dal 2008 un Pat cu la Universitât, dulà che a refudin chest atac di Rome e di Triest ae autonomie e ae identitât dal Ateneu di Udin. E a ricuardin a ducj chei che i son contraris, che par vie de sô leç istitutive, l’Ateneu al è clamât a operâ pe formazion di mistîrs cualificants dai zovins furlans e pal disvilup economic, sociâl, linguistic e culturâl dal Friûl intîr.
O vin bielzà dit – e lu tornìn a vê indiment ancjemò une volte – che par passâ su chescj obietîfs cuintri la Universitât dal Friûl, i triestins e i politics furlans che ur tegnin bordon, a àn di savê in anticip che a varan di scontrâsi di brut cun ducj i furlans che a vuelin ben al Friûl e al so popul.
Di chest cantin, che si zonte a tantis altris prepotencis triestinis viers il Friûl, e ven fûr cun simpri plui fuarce la esigjence di fermâ finalmentri chest impaçâsi forest sul avignì de nestre tiere. Ancje cence spacâ la Regjon, o vin dibisugne sul seri di cjatâ la vie che Triest e il Friûl a stedin ognidun par so cont, lavorant e cressint finalmentri in pâs. Vuê al è pussibil, su la fonde des competencis legjislativis primariis de nestre Regjon, otignî – di une bande – l’autoguvier di Triest cu la aree metropolitane e – di chê altre – il Friûl unît e governât de Comunitât des Provinciis furlanis.
Curtis e che si tocjin, inalore. Ai politics furlans di ducj i partîts o disìn clâr e net: movêtsi salts e insiemit pe cause e pai interès dal Friûl. O volêso che tancj di lôr a scomencin a pensâ di meti adun un grant moviment politic autonomist, come ultime vie par obleâus a movisi pal Friûl?
ARNALT BARACÊT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +