Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Cjalìn indenant viers la Europe

............


✽✽ L’ultin ton al rive de Coopca, la storiche cooperative cjargnele che e riscje il faliment e di no tornâ indaûr i sparagns depositâts di tante int a so non.
Cualchidun al scrîf che cheste e je le dimostrazion de fin dal “fasìn di bessôi”, ven a stâi che un model di svilup furlan nol pues esisti o che al è condanât de logjiche de globalizazion.
✽✽ Cheste teorie no e je vere. La cuistion e je invezit cuale che e je la clape dirigjente dal Friûl e lis sôs sieltis.
✽✽ Restìn tal cumierç: cui, se no la Regjon, aial dât vie libere ae nassite dal Outlet di Palme, al Tiare di Vilès o, plui in piçul – e nus ven di ridi sul piçul – a ducj chei centris comerciâi ator pal teritori furlan? E vie ciment su la tiere, vie lis buteghis di paîs e, tant che o sin, vie ancje lis scuelutis, lis ediculis, lis puestis.
✽✽ Se al fos pussibil, la politiche regjonâl, di çampe o di diestre al è compagn, e metarès adun dut in cuatri o cinc comprensoris. E cjalait che la riforme dai ents locâi e va in chê direzion. Il rest? Chês realtât dai nestris paîs, di chei che ancjemò a tegnin dûr, che a restin a presidi de mont, de culine, dai cjamps, ce fin àno di fâ? In non e par cont dal sparagn e de modernitât dome une robe: sfantâsi.
✽✽ Po dopo, si metin a vaî pes plenis dai flums, e pes franis, e e rive la litanie: «Al mancje l’om che al tegni di cont il teritori». Fals e jesuitis.
✽✽”Di bessôi” al vûl dî che dome une classe politiche e dirigjenziâl leade a plen cul so popul, cu la sô storie, e pues pensâ al doman in mût propositîf, util e onest. «Cui isal chel pari che, se so fi i domande un pan, i darà un clap, se i domande un pes i darà un sarpint» al è scrit tal Vanzeli. Cussì al dovarès jessi ancje pai nestris sorestants e no invezit cjalâ dome al partît o ae sachete.
Di front ae crisi, il Friûl al domande clarece e no si fide masse des promessis. O crôt che no sedi dome une cuistion di bêçs, ma di democrazie.
✽✽ Par lâ indenant al vûl savût viers dulà che o nin: une code pierdude di un sisteme Italie simpri plui disastrât o il centri di une gnove Europe che e pense e che e dopre il so cjâf par tirâsi fûr dal pantan?
Vuê o vin une politiche regjonâl pleade al prin aspiet, pal secont si à di movisi di corse.
✽✽ Prime che al sedi masse tart parcè che, cemût che al à dit Sergio Cecotti al laboratori di autonomie di Merêt, i timps a corin svelts: te Europe de fin dal Stât-Nazion, di une bande al è il gnûf centralisim di Marine Le Pen, di chê altre l’ideâl de Scozie e de Catalogne.
✽✽ Daûr di un sondaç di Repubblica, plui dal 60% dai furlans al è pe indipendence dal stât talian.
Cheste e je la verifiche di un umôr de nestre int, ma cussì al covente pôc e nuie, se no devente cussience e responsabilitât.
“La Patrie” e sarà un imprest di cheste volontât ancje tal prossim an e fin cuant che al coventarà. ❚
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +