Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A mi ce mi impuartial?

............

Propit come che al à dit te sô omelie in timp di Messe pape Francesc sabide 13 di Setembar a Redipulie: “A jessi onescj, la prime pagjine dai gjornâi e varès di vê come titul: “A mi ce mi impuartial?”. Cain al disarès: “Soio jo il vuardean di gno fradi?”.
Dal viaç dal Pape al cimiteri austroungaric di Fogliano e al sacrari di Redipuglie o sin za informâts; al jere tant miôr però se i mass media a vessin metût di bande la plui part de cronache e a vessin publicât la uniche, vere, juste, grande novitât di chel incuintri cui muarts e cui vîfs: la predicje dal Pape. Chê predicje li, di bessole, e vâl plui di dutis lis imagjinis, informazions e coments.
Par chest o desideri trascrivi almancul alc di ce che il Pape al à dit:
«Dopo di vê cjalât la bielece di cheste tiere, li che oms e feminis a lavorin par tirâ indevant la lôr famee, li che i fruts a zuin e i viei a fasin siums… cjatantmi culì, in chest lûc, dongje di chest cimiteri o pues dome dî: La vuere e je une robe di mats.
(…) La ideologjie e cîr di justificâ la vuere, e cuant che no je la ideologjie e je la rispueste di Cain: “Soio jo il vuardean di gno fradi?”. La vuere no cjale in muse nissun: vielis e fruts, maris e paris… “A mi ce mi impuartial?”.
Sore l’ingrès di chest cimiteri al baline il sproc mincjonadôr de vuere: “A mi ce mi impuartial?”. Dutis chestis personis che a polsin culì, a vevin i lôr progjets, a vevin i lôr siums… ma lis lôr vitis a son stadis crevadis. Parcè? Parcè che la barbarie e à dit: “A mi ce mi impuartial?”.
E vuê, dopo il secont faliment di un’altre vuere mondiâl, si pues cjacarâ forsit di une tierce vuere combatude “a tocs” cun azions criminâls, maçalizis, sdrumaments.
(…) Chest compuartament al è propit l’incontrari di ce che al domande Gjesù tal Vanzeli. Lu vin sintût: Lui al è tal plui piçul dai fradis: Lui, il Re e il Judiç dal mont, al è chel che al à fan, sêt, che al è forest, malât, in preson. Chel che si cjape cure dal fradi al è te amicizie dal Signôr; chel invezit che no si compuarte cussì, al passe dret e al dîs: “A mi ce mi impuartial?”, chel al reste taiât fûr.
(…) Ancje vuê lis vitimis a son tantis… Cemût isal pussibil dut chest? Al è pussibil parcè che daûr des cuintis a son i interès, i plans politics pal domini dai stâts, arsure di bêçs e di podê, e je la industrie des armis che, cence di chê, al somee no si puedi lâ indevant!
E chescj inzegnîrs dal terôr, chescj organizadôrs dai conflits, come ancje i imprenditôrs des armis, a àn scrit tal cûr: “A mi ce mi impuartial?”.
La persone di sintiment e amet i sbalgjos, i dûl il cûr, si pintìs, e domande perdon, e vai.
I afariscj de vuere, cun chel “A mi ce mi impuartial?” che a masanin dentri, forsit a vuadagnin tant, ma il lôr cûr al à pierdût il don dal vaî. Cain nol à vaiût. Nol à podût vaî. Vuê, in chest cimiteri, l’ombre di Cain nus cuvierç. Si le viôt culì. Le tocjìn inte storie che e rive dal 1914 fin a lis nestris zornadis. E si le palpe ancje ore presint.
Cun cûr di fi, di fradi, di pari, o domandi a ducj vualtris e par ducj noaltris la conversion dal cûr; passâ dal: “A mi ce mi impuartial?” a lis lagrimis. Lagrimis par ducj i muarts di chel – maçalizi fat dibant – par dutis lis vitimis de matetât des vueris di ogni timp. Nus reste dome il vaî.
Fradis, la umanitât e à dibisugne di vaî; e cheste e je la ore des lagrimis». ❚
T. Z.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +