Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A giru a giru: Sardegne in tour cun Claudia Aru

............

Il mês stât ancje il Friûl al à vude la fortune di ospitâ dôs datis dal tour talian de cjantautore sarde Claudia Aru. Par cognossi miôr cheste artiste plene di energjie e di snait i vin domandât un belanç su cheste esperience e su ce che al vûl dî cjantâ par sart vuê, dentri e fûr de isule.

Claudia Aru intun dissen di Giovanni Di Lena

Claudia, finît il zîr che ti à puartade di Mestre a Bologne passant pal Friûl e il Piemont, ce ti puartistu a cjase?
«A son stâts 5 dîs plens di emozions, int..e chilometris! O sin stracs ma cjariâts, ogni volte o torni a cjase plene di ideis e progjets gnûfs.
Puartâ ator pe Italie la mê musiche par me nol è dome lavôr, e je la rivincite viers ducj chei che mi disin che cjantant par sart no si va di nissune bande, che e je une vuere pierdude. Ma jo o soi barrosa (ustinade)»!
Ce significât aial par te doprâ la tô lenghe?
«Scrivi e cjantâ par sart par me al è un at politic, une assunzion di responsabilitât viers il gno popul e la sô culture, par masse timp stimade tant che di “serie B”. Cul gno lavôr o cîr di dâ credibilitât internazionâl al sart doprant ancje gjenars musicâi modernis».
Ise une sielte dificile?
«Clâr. Ce che al rive dal forest al plâs simpri tant, il public al à ancjemò masse dificoltât a scoltâ cjançons tes lenghis minoritariis, al fâs fadie a capîlis, ma no si fâs i stes problemis cu la lenghe inglese. Cheste dinamiche no le capìs, e ancje par chest o ai sielte une formule di musiche/teatri dulà che o conti i personaçs de mê Sardegne. Situazions che o vîf ogni dì e che si cjatin ancje ator pe Italie. O rivìn cussì a stiçâ la curiositât e a jentrâ tal cûr de int, ancje di chê che no je sarde»!
Friûl e Sardegne, dôs regjons lontanis dal pont di viste gjeografic, ma forsit plui dongje di ce che si crôt. Sêstu in acuardi?
«Une vore. Un fîl ros nus lee: o sin int semplice, usade a lavorâ la tiere, ospitâl… ancje masse viodudis lis risorsis che si sin lassâts puartâ vie tai secui.
Ancje vô o vês une lenghe che e va difindude e tutelade, par chest us dîs ce che o dîs ai sarts: fevelaitle, insegnaitle ai fruts, scombatêt par che a sei insegnade a scuele. I fruts plurilengâi a imparin plui di corse.
O feveli spes dai fruts parcè che o volarès par lôr un percors diviers dal gno, che o ai imparât il sart di grande, a 26 agns, e cumò che mi soi imparonide de mê culture mi sint miôr. Un arbul par cressi al à di vê lidrîs fuartis: si à di partî de identitât, de culture e de lenghe. Cheste e je la mê piçule lote e o ai za vudis diviersis sodisfazions che mi sburtin a lâ indevant su chest troi».
Un messaç fuart ancje pai furlans…
«Sì: difindìn i nestris Statûts speciâi, struments une vore potents ma che o vin di meti in vore miôr, scombatìn pe nestre culture, domandìnle simpri plui, di mût di no jessi “speciâi”, tant che i traspuarts cuant che a son pericolôs o fragjii, ma semplicementri furlans e sarts. Lavorìn par che la nestre lenghe e deventi normâl, une maraveose lenghe buine par cualsisei argoment».
Info: http://www.agiruagiru.net/
✒ Federica Angeli

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +