Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Un referendum cuintri lis nestris divisions

............


✽✽ Par un moment, fasìn finte di jessi tornâts frutins, di lâ indenant cence tancj prejudizis tal cjâf, e fasìn chel zûc dulà che si scuen, cuntun lapis, lâ daûr ai puntins numerâts: ae fin e salte fûr une figure.
Po ben, partìn dal prin e lu clamìn “furlans”.
✽✽ O vin simpri dite che o sin un popul, segnât di une sô storie, di une sô lenghe, di une sô culture. Chestis carateristichis, metudis jenfri un contest fisic, gjeografic, politic clâr e net tant che il nestri, nus àn puartâts a definîsi nazion: la nazion furlane, juste apont. Anìn indenant cul lapis, e viodìn che nol è avonde definîsi, se po dopo a cheste definizion no i corispuint une rapresentazion istituzionâl direte: o sin une nazion cence stât. A dîle dute, o sin une nazion intun altri stât, la Italie.
✽✽ Cualchidun al pense che e sedi rivade la ore di rompi cheste situazion e che la uniche strade e sedi chê de indipendence dal stât talian. Duncje al à metût in vore un referendum in rêt par viodi cui che al è dacuardi su cheste idee. Il program, cui che a son e ce che a pensin i promotôrs, e ancje tocs de lôr vite, a son sul numar di Setembar dal gjornâl.
✽✽ O vin di jessi clârs su chest: la situazion li che si cjate il Friûl e je chê che a disin lôr. No dome: e je chê che ducj i furlans – che si clamin autonomiscj, furlaniscj, indipendentiscj o cemût che o vês voie – a stan disint di simpri.
Cumò si scuen fermâ il lapis, par decidi se lâ indenant o fermâsi. Ce isal saltat fûr fin cumò dal nestri dissen? Dome veretâts, robis che o savìn di simpri, che tancj furlans a àn provât a sburtâ sul plan de cussience e des lotis.
✽✽ Ce podaressial fermâ la nestre man? Cualchidun lu a bielzà dite: no i plâs che il referendum al sedi poiât de Leghe. Di sigûr, ancje cu la elezion dal triestin Fedriga a segretari regjonâl, cu lis ambiguitâts e lis posizions dal Cjaruç, i dubis su ce che al reste di furlan te Leghe a son ducj. Ma si puedial dî di no a di un partît se il referendum, par sô stesse nature, si vierç a ducj?
✽✽ Altris a àn pôre di jessi metûts in bande. Si son simpri declarâts indipendentiscj, ma cumò, viodût che no son lôr a gjestî lis robis, si tirin indaûr cu la scuse che no son madûrs i timps. Po dopo, a rivin chei che a fevelin dome par fâ viodi che a son ancjemò vîfs, dal pont di viste anagrafic e no dal sigûr politic.
✽✽ I dubis a àn simpri di jessi rispietâts, par altri no àn di puartâ aghe a chei che a àn simpri dite “Cjalait i autonomiscj furlans che no si metin mai dacuardi”.
✽✽ Jo o disarès duncje che o podìn lâ indenant cul nestri lapis. Al sarès dibant fevelâ tant di Scozie o di Catalogne se no si scomence a mostrâ la muse.
✽✽ Il referendum al va indenant fin ae fin di Otubar. In trops che a votaran e je la vere vitorie o la disfate de consultazion. E no volarès mai che la dì dopo, i talianots e i lôr servidôrs a fasedin fieste ancjemò une volte su lis division e il sotanisim dai furlans. ❚
DREE VALCIC

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +