Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. I FURLANS. (setime pontade)

............

O vin scomençât chest an dal “Ferâl”, la rubriche dedicade a pre Antoni Beline, riproponint une sô riflession a pontadis. Il test complet al à il titul “I Furlans e il templi” e al presente un resonament sul rapuart dai Furlans cu la fede e la religjositât.
***
(setime pontade)
[…] I FURLANS E IL TEMPLI
E cumò si podarès passâ a fevelâ dal teme specific, cun dutis lis riservis e cautelis, ancje parcè che no ai fatis indagjinis specifichis e o crôt che, a diference dai studis storics, nus mancji une produzion leterarie di caratar socio-religjôs fate cun competence e cun passion. Mi tocjarà contentâmi di cualchi intuizion o scandai, lassant a int plui preparade e soredut a la centrâl diocesane un compit che mi somee plui impuartant di tante produzion clonade.
Jessint il rapuart tra religjon e templi un rapuart costant e scontât, al somearès che la regule e valès ancje in Friûl. Invezit mi pâr di podê dî che il rapuart tra il Furlan e il templi nol è cussì romantic e scontât.
Biel che i Romans no podevin vivi cence un templi che al celebràs la lôr glorie militâr e la sdrume dai lôr dius, al somee che i Celts, nestris antenâts lontanons ma reâi, a preferivin cjatâsi fûr, tai boscs e ad ôr des aghis, tune sorte di templi naturâl. La robe si è ripresentade, a so mût e stant ai studis di pre Gjilbert, tai prins secui dal cristianesim aquileiês, che al privilegjave la campagne, cu la frescjece des sôs risultivis e la libertât dai siei spazis, su la fredece formalistiche de religjon dal templi. Se la nestre çocje religjose e je di riunde ebraiche, no vin di dismenteâ che i Ebreus a àn vût un templi sôl fin che ur al àn lassât e po a àn vivût par dibot doi mil agns cence templi, cence predi e cence sacrifici cultuâl, fasintsi lûs cu la peraule ispirade e la tradizion. Cuant che si domandìn avilîts o disperâts ce che al podarès capitâ cence templi e cence struturis, o fasaressin ben a rifleti su cheste esperience uniche e esemplâr, savint che no son i templis che a tegnin sù e a salvin la fede ma e je la fede che e ten sù e e justifiche il templi.
Eclesiologjie tridentine
Ma chi o sin te preistorie o in timps tant lontans di nô che no podìn fâsi une idee obietive in merit. La stesse robe pal timp plui sflandorôs dal patriarcjât di Aquilee, tai prins secui dal cristianesim, cu la sô peculiaritât teologjiche, liturgjiche e musicâl. In realtât il moment fondant dal implant religjôs, ideologjic e cultuâl de glesie catoliche, che al à spartide la storie glesiastiche in prin e in dopo e che al à determinât, modificât e codificât dut l’aparât catolic in dut il mont al è chel dal Concili di Trent (1545-1563). Chel Concili che al à segnade la fin des striis, come che e dîs la int, ma ancje la fin de libertât e dal pluralisim. Un moment positîf e furtunât pe struture romane ma no siguramentri pe vitalitât e pe creativitât dal popul di Diu sparniçât pal mont e insedât te proprie culture.
Cuintriposizion radicâl
Il Concili di Trent al è in funzion antiprotestante, in posizion di Cuintririforme, ancje se i storics di marcje catoliche a fevelin di une Riforme de glesie romane indipendentementri de Riforme luterane. Al è vêr che di cualchi bande si cirive di cambiâ solfe, di tornâ a la purece e a la puaretât dal vanzeli, di finîle cuntun sisteme di vite plui paian che cristian, ma si tratave di câs isolâts e cjalâts cun suspiet, parcè che la centrâl e leve indenant contente e incussiente te sô coruzion. Fra Gjerolamo Savonarola, nemì dai Medici e acusadôr de imoralitât di pape Alessandri VI Borgia e dai scandui de curie romane, al è stât brusât ai 23 di Mai dal 1498 e pôcs agns dopo, dal 1520, il pape Leon X, fi di Lorenzo de’ Medici, al à scomunicât Martin Lutâr.
Jessint un Concili cuintri, al è claramentri ancje un Concili ideologjic, di definizions, di anatemis o scomunichis, di confins precîs, di cuintriposizions claris, di afermazion esasperade di une veretât dineade cu la stesse esasperazion de bande contrarie. E stant che la bande contrarie e à vude la disgracie, o la furbetât, di tocjâ i ponts cualificants di dut l’implant catolic, metint in discussion la mediazion de glesie, la premincence dal papât, il sacerdozi ministeriâl e lis sôs cualifichis esclusivis, vadì la potestât di consacrâ inte messe e di assolvi inte confession, al è come se a vessin metude une bombe sot lis fondis dal templi. Gjavant la funzion mediatorie dai predis, la centralitât dal cult eucaristic, la necessitât de confession auriculâr cul oblic di acusâ i pecjâts “cul numar e la cualitât” e la superioritât dai predis sui sempliçs batiâts, al restave juste il cjampanili e il muini par sunâ la ore di gnot. Nol esist, in dute la storie de glesie, un Concili come chel di Trent, là che il templi al sedi stât riafermât, rinfuarçât, assolutizât. Si pues dî che cul Concili di Trent al cjape la sô inviestidure canoniche il clericalisim, che al varà come reazion logjiche l’anticlericalisim.
Scugnint parâsi dai colps mortâi e ben calibrâts di Lutâr, il Concili al scrîf o al riscrîf une teologjie, une eclesiologjie e une liturgjie specularmentri contrarie. Lutâr al poie la sô dutrine sun cuatri fondis o pilatris: sola Scriptura, sola gratia, sola fides, solum baptisma.
[…] (al va indevant sul prossim numar)
pre Antoni Beline

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +