Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. I FURLANS. Coordenadis gjeografichis (seste pontade)

............

Pal “Ferâl”, la rubriche dedicade a pre Antoni Beline, chest an o riproponìn une sô riflession a pontadis. Il test complet al à il titul “I Furlans e il templi” e al presente un resonament sul rapuart dai Furlans cu la fede e la religjositât.
pre Roman Michelotti
***
(seste pontade)
[…] I FURLANS
Coordenadis gjeografichis

Se la storie e à il so pês tal studiâ l’identikit di un popul, un pês no mancul grant e determinant lu à la gjeografie. La vision religjose di un che al vîf in mont e je diferente di un che al vîf in culine e ancjemò di plui rispiet a un che al è te plane o ad ôr dal mâr. Adiriture si pues cjatâ une diviersificazion inte stesse fasse gjeografiche. Un che al vîf tun borc o tun paîs là che il soreli al trai di buinore fin gnot al à une vision religjose plui positive, solâr e magari superficiâl di un che al vîf tun borc platât e cul soreli a tessare, là che la pôre o il terôr di Diu a saran la carateristiche dominant. O ai sot voli doi films classics, “Ordet” di Carl Th. Dreyer e “Il setim sigjil” di Ingmar Bergman. No varessin podût jessi pensâts e zirâts che intune regjon nordiche, cun tant scûr e frêt e cun pocje lûs e calôr, e di doi regjiscj che a vevin respirât chest clime fin te profonditât dal cûr. Pe stesse reson, un baracon devozionâl come chel ator di pari Pio al podeve cjapâ pît e slargjâsi dome inte solaritât meridionâl. Passant duncje des spicis des monts a la marine, o larìn de massime interioritât a la massime esterioritât, de estreme individualitât a l’estreme socialitât.
La mont ti da protezion ma ancje ti delimite. Ti ten strent come tun pugn ma e riscje ancje di no lassâti tirâ flât e cjalâ fûr. Dut chest si tradûs tune religjon dipendente e fatalistiche, intimistiche e ripetitive, che e va une vore in profonditât tal intim de persone ma e stente a slargjâsi parsore vie. Juste il contrari de religjositât di un Furlan de Basse. Chest si pues constatâlu metint a confront, par esempli, la religjositât de int di Cjanâl di S. Canzian (Prât di Cjargne) cun chê di Maran o, plui ancjemò, di Grau. O stoi fevelant simpri di religjositât e duncje di manifestazion esteriôr, che no à un rapuart diret e scontât cu la fede. O podarai dî che a Maran a van plui in glesie che no a Sostâs o a Davausa; no ai motivazions ni provis par dî che i catolics lagunârs a àn plui fede dai anarchics de val Pesarine.
E esist ancje une leç di atrazion, là che il fuart al tire il debul. A confin cul mont slâf e todesc, al è evident che la religjositât e sintarà l’inflùs di une comunitât culturalmentri plui fuarte e omogjenie, di stamp sentimentâl o protestant, come che i paîs a contat cul Venit a cjaparan sù une religjositât di stamp venit, là che il templi al è determinant. Almancul come imagjin sociâl e façade. Mi visi che une volte il vescul Battisti mi fevelave de floridure religjose dal Venit ben plui sflandorose se paragonade al desert furlan. I ai rispuindût, semplificant e enfatizant, che la diference fra i Venits e i Furlans e je che i Venits a van a preâ Sant Antoni di Padue e po a robâ e a imbroiâ e i Furlans a robin e a imbroin cence passâ par Sant Antoni di Glemone, che al è simpri chel.
No vin di dismenteâ i secui di emigrazion e lis contradis là che la nestre int e leve a vore. No si pues capî certs ategjaments anarchics de Cjargne dai prins dal secul se no si ten cont che la clime che a respiravin e vignive di là des monts, dal mont de Riforme e de prioritât de cussience rispiet a la mediazion eclesiastiche.
Duncje, cuant che si fevele di Furlans e di religjon, si à di tignî presint ancje la diferenziazion gjeografiche, la condizion socio-ecomomiche, la ereditarietât psico-somatiche, l’habitat culturâl, oltri naturalmentri al fat che si trate di un dai aspiets plui personâi de vite e partant si varès di concludi che “ognun al à un Signôr par cont so”.
Dentri di chest telâr gjenerâl, si pues intivâsi in cualchi rare isule, une sorte di oasi là che la religjon e à cjatât un humus particolarmentri adat e fecont. Al pues dipendi di une carateristiche particolâr dal paîs o de presince di cualchi predi particolarmentri grant e sant o ancje benvolût, che al à vude la gracie di semenâ a plene man e la furtune di cjapâ sù un racuelt straordenari. Par esempli, il fat che a Çurçuvint a sedin saltâts fûr siet predis no si pues no metilu in relazion a la presince di un predi come siôr Santul pre Luigj Zuliani. Ma ce che tal Venit e sarès regule, culì di nô e je une raritât di cjalâle plui cun suspiet che cun amirazion. ❚
[…] (al va indevant sul prossim numar)
pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +