Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Mariscuele: plui di 140 insegnants par fâ il pont su la marilenghe a scuele

............

Il President de Provincie di Udin lu à definît un dai apontaments plui impuartants di dut il calendari des iniziativis pe Fieste dal Friûl.
“Mariscuele” nol è nuie altri se no il classic esempli di progjet nassût dal bas: al inizi dal an scolastic 2012-2013 cetancj insegnants che si son cjatâts la novitât dal Plan Aplicatîf de Sisteme pal insegnament de lenghe furlane a son vignûts li dal sportel linguistic di Codroip a domandâ consulencis, materiâi didatics o progjets tematics di puartâ indenant tal program e cussì, scoltant lis esigjencis e lis dificoltâts di ognidun si è pensât di inmaneâ la prime ocasion di incuintri, confront e inzornament su la marilenghe a scuele. Il progjet, ideât dal Sportel furlan dal Comun di Codroip al à subit vût il consens dal Istitût Comprensîf di zone, diret de dot.e Patrizia Pavatti che tai ultins agns e je stade in Regjon une des protagonistis de gnove organizazion didatiche dal furlan, de Societât Filologjiche Furlane, che jessint Ent acreditât dal Ministeri pal inzornament dai insegnants e à podût garantî une atestazion a ducj chei che a àn partecipât a la zornade di studi e te ocasion e à ancje presentât il so prin eBook: “O impari il furlan” par iPad. Cun di plui, gracie ae poie de Provincie di Udin e, massime, dal President Pieri Fontanin che al à sostignût cun vivôr la necessitât di fâ il pont de situazion, il Progjet Mariscuele al à podût jessi inviât.
Cussì sabide ai 5 di Avrîl, te suaze des manifestazions pe Fieste de Patrie dal Friûl 2014, tal teatri Benois De Cecco di Codroip si son cjatâts plui di 140 fra mestris di scuele de infanzie e primarie, professôrs de secondarie di prin grât e dirigjents scolastics plui tancj uditôrs interessats al argoment.
Dopo i salûts dal Sindic, dot. Fabio Marchetti, e dal President de Provincie di Udin, On. Pieri Fontanin, il seminari, “Marilenghe & Mariscuele. Riflessions par un percors condividût e integrât”, al à viodût un program une vore impuartant e improntât a un sens pratic, indreçât a la soluzion di problemis e al aprofondiment di plui aspiets dal insegnament de marilenghe. Coordenâts dal Prof. Federico Vicario, president de Filologjiche, si son alternâts esperts di didatiche, dirit e linguistiche come Pierino Donada, William Cisilino, Patrizia Pavatti, Paola Cencini, Rosalba Perini, Antonella Brugnoli e Giorgio Ziffer. Fra un intervent e chel altri si è lassât spazi ae presentazion di nûf progjets, fra i cent e passe segnalâts al sportel di Codroip da lis scuelis dal teritori di lenghe furlane,  sielts pai aspiets particolarmentri inovatîfs come l’ûs des gnovis tecnologjiis, l’interdissiplinarietât o il plurilinguisim.
Insiemi cul seminari si è tignude ancje la prime “Mostre de didatiche in marilenghe” che e à viodût l’esposizion dai materiâi fats des scuelis (libris, zûcs, calendaris, cd, dvd…), che cumò a son a disposizion di ducj i interessâts li de biblioteche di Codroip, ma ancje l’ufierte de didatiche in furlan che e ven di fûr de scuele come i laboratoris o i imprescj didatics di ents, Universitât, cjasis editoris, professioniscj e associazions.
Une propueste significative e à sierât i lavôrs: la istituzion di une Zornade de Marilenghe che e meti adun il mont de scuele une volte par an, sperìn che il progjet Mariscuele al vedi viert cheste strade di confront e inzornament continui… ❚
Antonella Ottogalli

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +