Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – «Il pridicjadôr socialist»

............

Giovanni Minut (dispès clamât Zovanin o, a pont, Zuan) al jere nassût a Visc ai 26 di Dicembar dal 1895 di une famee contadine. Di zovin al frecuente la scuele serâl agrarie di Gurize e cuant che e sclope la prime vuere mondiâl si ricjate cu la divise austriache, prime tes retroviis dal Friûl orientâl e po sui confins a soreli jevât dal Imperi. Finide la vuere, si bute ad in plen inte militance politiche, ma soredut sindacâl prime cul partît socialist e po, cu la crevadure dal ’21, cui comuniscj. La sô passion, la sô preparazion e la sô capacitât oratorie lu puartin in curt a deventâ segretari de Federazion Provinciâl dai Lavoradôrs de Tiere, la leghe rosse dai contadins ative intal ex Friûl imperiâl.
Lu cjatìn protagonist intes lotis dai contadins e dai sotans dal Friûl orientâl cuintri de azion simpri plui agressive dai proprietaris locâi e daûr di un cambiament politic e aministratîf traumatic (cheste zone dal Friûl e jere stade, di fat, sot dal Imperi austriac par almancul cinc secui). Ancje lis concuistis sindacâls e sociâls otignudis prin de vuere a vegnin metudis in discussion dal gnûf ordin politic.
In curt al devente un dai personaçs plui cognossûts dal Friûl orientâl e un dai plui amâts de int. La sô figure e cjate un rivoc grues ancje su «Il Lavoratore della Sera», cuotidian dai socialiscj stampât a Triest, là che al ven sorenomenât «il pridicjadôr socialist» e presentât come «il giovane compagno Minut che nelle riunioni fevele simpri furlan». Minut, di fat, lu fevele simpri tai siei comizis e, ancje par chest, si cjate a ce fâ dispès cui carabinîrs che i proibissin di fevelâ te sô lenghe, come che i capite tal Març dal 1920 a Lonzan. Cuant che po, tal Mai di chel stes an, al ven arestât a Tierç tant che al cîr di fermâ i carabinîrs che a vuelin secuestrâi il fen a di un contadin, si discjadene il montafin: i lavoradôrs de tiere, ma ancje i operaris di Monfalcon si movin par liberâ il lôr «eroi».
Minut al pant un amôr totâl pe sô lenghe, pe sô tiere e pe sô int: intal 1921 al publiche ancje un librut di poesiis fûr dai schemis de poesie furlane par stîl e contignûts (cun tescj di denuncie sociâl e antimilitariscj). La publicazion i discjadenarà cuintri dute la asse di une cierte part dal mont culturâl furlan che le judiche scandalose. Tal 1923 al emigre in Sud Americhe, prime in Argjentine e po in Uruguay, là che si fasarà un non te industrie dal lat. A obleâlu a cheste sielte e je la campagne difamadorie inviade cuintri di lui dai siei aversaris politics e dai siei ex compagns socialiscj daspò de decision di passâ cui comuniscj. A cheste situazion si zontin lis violencis simpri plui pesantis cuintri di lui e de sô famee de bande dai fassiscj. Ancje Minut, duncje, come tancj altris militants antifassiscj al scugne cjapâ la strade amare dal esili.
Carli Pup

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +