Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Un popul di fantasimis

............


✽✽ O sin di front a une gnove fase di atac ae cuistion furlane. Cence mascare e cuntun mût di fâ cence scrupui. L’ultin esempli al ven de riunion de Serracchiani cul diretôr gjenerâl de Rai, Luigi Gubitosi. Di ce àno fevelât? Testuâl dal comunicât de Regjon: de digjitalizazion te sede di Triest, de sô funzion internazionâl te aree balcaniche, di iniziativis par ricuardâ il tornâ di Triest a la Italie tal 1954, par celebrâ i 50 agns de gnove sede Rai a Triest. A àn po dopo decidût la convocazion di chê taule di confront che no si met dongje dal 2009. Vêso capît benon? La Rai di simpri e je fûr leç su lis trasmission in lenghe furlane e la Serracchiani nancje no tocje l’argoment! Che ducj i partîts, di çampe e di drete, che la comission paritetiche Stât e Regjon a vedin simpri denunziât cheste malesorte de television taliane, ae Serracchiani no i interesse un boro. Il video al va ben dome par cjalâsi tal spieli de informazion romane: par puartâ indenant i dirits dai furlans nancje un spot.
✽✽ O ai il presintiment che al sarà cussì pardut. A àn voie di fânus deventâ un popul di fantasimis.
✽✽ Cuissà parcè, mi ven tal cjâf il Tibet, scancelât come nomenance gjeografiche, storiche, religjose, culturâl dai comuniscj cinês. Vie dut. Al à di jessi dome une provincie di Pechin. Une diference fuarte e je: là jù i tibetans ju copin o ju metin in preson, culì a somein plui democratics, ma il pinsîr centralist, la ideologjie stataliste a son compagns.
✽✽ Il Tibet si clame Regjon autonome, ma dome par finte. Ancje chi o sin une regjon autonome e ancje par noaltris cheste e je simpri plui une bausie e, tal câs che e vedi di lâ indenant la propueste de riforme dal titul V, cemût che le viôt Renzi e compagnie briscule, ancje cheste specialitât e je dongje a jessi scancelade.
✽✽ Un ben o un mâl? Di sigûr di une bande al sarès l’ultin afront aes minorancis, ma di chê altre, une specialitât che simpri mancul e corispuint ae realtât e aes aspirazions dal Friûl, a ce coventie?
✽✽ O vin crodût par masse timp che daûr di cheste peraule al fos pussibil un disvilup diviers e dignitôs pe nestre int, che une classe di dirigjents politics e industriâi le varès doprade cun inteligjence e sintiment. E invezit a àn cirût di simiotâ i lôr amîs talianots e forescj, e vuê o viodìn il risultât.
Dome che, ancjemò une volte, il cont lu paìn noaltris. ❚
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +